گزارش:مدیریت پسماند؛ شیر بییال و دُم و اِشکم
مدیریت پسماند؛ شیر بییال و دُم و اِشکم
فقدان ایستگاه انتقال زباله در ساختار مدیریت پسماند شهرداری رشت؛
در گذشتههای دور رسم بر این بوده که با سوزن بر پشت و بازوها و دستهای خود نقشهایی را رسم یا نامی را با سوزن و مرکب مینوشتند.
روزی از روزها پهلوانی تصمیم میگیرد، تصویر یک شیر را بر روی شانه خود رسم کند. پهلوان روی زمین دراز میکشد و دلاک سوزن را برمیدارد و شروع به نقشزدن میکند. با اولین سوزن که در شانۀ پهلوان فرومیرود، پهلوان از درد فریاد میکشد و میگوید: وای! مرا کشتی. دلاک در پاسخ میگوید: خودت خواستهای، باید تحمل کنی.
پهلوان میپرسد: چه تصویری نقش میکنی؟ دلاک میگوید: تو خودت خواستی که نقش شیر رسم شود.
پهلوان: از کدام اندام شیر آغاز کردی؟ دلاک: از دُم شیر. پهلوان بلافاصله میگوید: نفسم از درد بند آمد، دُم لازم نیست. دلاک دوباره سوزن را فرومیبرد و پهلوان فریاد میزند: کدام اندام را میکشی؟ دلاک میگوید: این گوش شیر است.
پهلوان: این شیر گوش لازم ندارد. عضو دیگری را نقش بزن! باز دلاک سوزن در شانۀ پهلوان فرو میبرد و پهلوان فغان برمیآورد و میگوید: این کدام عضو شیر است؟ دلاک: شکم شیر است.
پهلوان: این شیر سیر است. شکم لازم ندارد. در همین حین دلاک عصبانی شده و سوزن را بر زمین میزند و میگوید: در کجای جهان کسی شیر بی سرودم و اشکم دیده؟ خدا هرگز چنین شیری را نیافریده است. حکایتی که بارها شنیدهایم بیشباهت به موضوع مدیریت ناصحیح پسماند کلانشهر رشت نیست! کاستیهای به وقوع پیوسته و خطاهای پیدرپی مدیریتی و همچنین عدم تهیه برنامهریزی مناسب در مدیریت اجرایی پسماند رشت در این روایت مشابه تأثیرگذار بوده است.
طبق دستور وزارت کشور درباره مدیریت پسماند شهرها؛ جمعآوری، انتقال و رفت و روب جز وظایف شهرداریها محسوب نمیشود. شهرداریها در ازای دریافت هزینه از شهروندان این وظیفه را عهدهدار شدهاند
هزینه بالای ماشینهای حمل زباله شهرداری در فقدان ایستگاه انتقال
در طی شبانهروز؛ تقریباً حدود ۱۰۲ دستگاه ماشین تخصصی جمعآوری پسماند شهرداری پس از جمعآوری زباله در محدوده مناطق خود، به واسطه نبود ایستگاه انتقال در مناطق پنجگانه کلانشهر رشت در مسیرهای سراوان و لاکان رفتوآمد دارند.
این خودروهای حمل پس از جمعآوری زبالهها در مناطق مسکونی شهر، پسماندها را به این دو سایت انتقال میدهند. تقریباً میانگین این مسافت چیزی حدود ۱۵ تا ۳۵ کیلومتر و در برخی نقاط دیگر رشت این مسافت حتی به ۵۰ کیلومتر نیز میرسد.
طبق دستورالعمل وزارت کشور، داشتن ایستگاه انتقال در نقاطی که فاصله حمل بیشتر از ۱۵ یا ۲۰ کیلومتر باشد، اقتصادیتر از فواصل کوتاهتر از این میزان بوده و این مهم نیز با افزایش هزینههای انتقال و کارگر امکان تغییر دارد. خودروها بهازای هر ۱۰۰ کیلومتر تردد چیزی حدود ۱۶ لیتر سوخت مصرف میکنند که این مقدار مبنی بر ظرفیت باربری در خودروهای نیمهسنگین و سنگین بین ۳۰ الی ۴۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر حرکت متغیر است.
همچنین باید اشاره کرد: درکنار مصرف سوخت سایر هزینهها از جمله؛ استهلاک بخش زیادی از ماشینآلات و فرسودگی ناشی از تردد بیش از اندازه آنها در مسیر و در پی آن فرسودگی جادهها، تبعات منفی انسانی و دیگر کاستیها مزیدی بر علت است.
طبق دستور وزارت کشور درباره مدیریت پسماند شهرها؛ جمعآوری، انتقال و رفت و روب جز وظایف شهرداریها محسوب نمیشود. شهرداریها در ازای دریافت هزینه از شهروندان این وظیفه را عهدهدار شدهاند؛ بنابراین شهرداری در ازای هر هزینهای در حوزه مدیریت پسماند عوارض را دریافت میکند، با این تفاوت که در این حوزه شهرداری برخلاف سایر انواع عوارض پس از انجام هزینههای مربوط به جمعآوری، انتقال و رفتوروب در برگه جداگانه عوارض صادر و از شهروندان دریافت میکند.
عوارض پسماند و دستهای پشت پرده
در سالهای اخیر دریافت عوارض حوزه پسماند با شبهات و انتقاداتی همراه بوده است. برخی از کارشناسان مدیریت شهری بر این باورند: باتوجهبه ساختار متفاوت عوارض پسماند با دیگر انواع عوارض شهرداری باعث شده ردیفهای اختصاص بودجه با جابهجاییهای غیرمتعارف همراه باشد.
برخی نیز این موضوع را به دستهای پشت پرده گرهزدهاند. در این میان چیزی که مشخص است؛ تحلیل نادرست مدیریت شهری، عدم در نظرگیری صرفههای هزینه و فایده، تغییر خودسرانه در سیکل اداری پس از تشکیل سازمان تابع و نبود یک برنامهریزی منسجم در ساختار مدیریت اجرایی پسماند را نشان میدهد.
تحلیل نادرست مدیریت شهری، عدم در نظرگیری صرفه های هزینه و فایده، تغییر خود سرانه در سیکل اداری پس از تشکیل سازمان تابع و نبود یک برنامه ریزی منسجم در ساختار مدیریت اجرایی پسماند را نشان میدهد.
تأثیر ایستگاه انتقال در تسریع کارایی جمعآوری
جمعآوری پسماندها از زمان خروج درب منازل تا زمان جمعآوری در مناطق مسکونی توسط نیروهای شهرداری بایستی در کمترین زمان ممکن (کمتر از ۳ ساعت) انجام شود.
ازاینرو ضور دایمی ماشینهای کوچک حمل زباله در درون مناطق شهری ضروری است؛ بنابراین وجود ایستگاههای انتقال برای انتقال زباله از ماشینهای کوچک (۳ الی ۶ تُن) به ماشینهای بزرگ (۴۵ تُن) برای بهحداقلرساندن هزینه خدمات و کاهش آلودگی در مدیریت پسماند بسیار ضروری است.
کارشناسان در این باره مطرح کردهاند: انتقال مستقیم پسماند به محل دفن بیشترین میزان مصرف انرژی بهازای هر تُن پسماند مدیریت شده را در بردارد و کمترین مصرف انرژی مربوط به انتقال زباله به کمک ایستگاه انتقال است؛ بنابراین مطلوب است؛ باتوجهبه فاکتورهای محیط زیستی و اجتماعی به سبب تأثیر منفی چنین تأسیساتی بر محیط اطراف – ایستگاه انتقال پسماند مکانیابی و احداث شود. این امر موجب خواهد شد؛ تأثیر کارایی جمعآوری مواد زاید افزایش یابد و همچنین در کاهش هزینه حملونقل، آلودگی هوا، مصرف انرژی، عبور و مرور کامیونها و فرسودگی جادهها تأثیرگذار باشد.
طبق دستورالعمل وزارت کشور، ایجاد ایستگاه انتقال در نقاطی که فاصله حمل بیشتر از ۱۵ یا ۲۰ کیلومتر باشد، اقتصادی تر از فواصل کوتاهتر از این میزان بوده و این مهم نیز با افزایش هزینه های انتقال و کارگر امکان تغییر دارد.
آیا چهره این روزهای رشت تمیز است؟
در گزارش قبلی از سلسله گزارشهای مدیریت پسماند رشت به فقدان ایستگاه انتقال زباله در رشت اشاره شد. باتوجهبه اهمیت و ضرورت این ایستگاه در ساختار مدیریت پسماند پرسشی مطرح شد؛ “آیا چهره این روزهای رشت تمیز است؟” این پرسش خود به تنها بایستی مدیریت شهری را وادار کند که در این موضوع مهم تمهیداتی را دوراندیشی کند.
این شهر درگذشته بهعنوان یکی از پاکیزهترین شهرهای شمال کشور شناخته و متمایز بود. باتوجه به تحلیل نادرست مدیریت شهری در مورد صرفههای هزینه – فایده، عدم عقلانیت ابزاری در کارایی و اثربخشی و خطاهای پیدرپی مدیریتی دیگر نمیتوان این مزیت را جز فضیلت این شهر شمرد.
بنابراین نیاز است حداقل مدیریت شهری با ارائه نظرسنجی در بین شهروندان به بررسی عقاید آنها در مورد نظافت و پاکیزگی شهر بپردازد و طبق این نظرسنجی اطمینان حاصل شود که دیدگاه افکار عمومی شهر رشت در این موضوع چیست؟ همچنین مدیریت شهری مبنی بر نظرات شهروندان رشت میتواند در این مهم راهکاری اصولی بیندیشد.
ایستگاه انتقال و کاهش مصرف انرژی و آلایندههای خروجی
براساس قانون، مدیریت اجرایی پسماند بهعنوان شخصیت حقیقی یا حقوقی معرفی شده که مسئولیت برنامهریزی،ساماندهی، مراقبت و عملیات اجرایی مربوط به تولید، جمعآوری، ذخیرهسازی، جداسازی، حملونقل، بازیافت، پردازش و دفع پسماندها و همچنین آموزش و اطلاعرسانی در زمینه مذکور را به عهده دارد. در این فرایند استقرار ایستگاه انتقال نقش مهمی در کاهش مصرف انرژی و آلایندههای خروجی دارد.
ایستگاه انتقال در واقع نوعی مکان صنعتی و ساده است که در فرایند بارگیری مستقیم و غیرمستقیم پسماندها از دستگاه جمعآوری به دستگاه حملونقل را بر عهده دارد. ساخت ایستگاههای انتقال عمدتاً در جوامعی که فاصله بین مکان جمعآوری پسماندهای جامد تا زمین دفن محلی یا کارخانه تبدیل زباله به انرژی، طولانی است، اتفاق میافتد.
در چنین جوامعی ایستگاههای انتقال علاوه بر کاهش هزینههای حمل زایدات به جایگاههای دفع دوردست، با احداث در نزدیکی منابع تولید، باعث کاهش زمان جمعآوریشده و در افزایش راندمان مدیریت جمعآوری، کاهش نیروی انسانی، صرفهجویی در مصرف سوخت و تعداد خودروهای دستگاه جمعآوری مؤثر است.
برای تصمیمگیری درمورد احداث ایستگاه انتقال باید براساس یک مطالعات جامع و کامل و با درنظرگرفتن مواردی همچون؛ مسافت رفت و برگشت به محل دفع یا پردازش، زمان مسافرت (رفتوبرگشت) به محل دفع نهایی، بازده کلی عملیات انتقال و همچنین جنبههای مهم اقتصادی توجه داشت. بدیهی است اگر مخارج جمعآوری، انتقال و دفع کمتر از مخارج حمل مستقیم به محل دفع نهایی باشد، احداث این ایستگاههای انتقال توجیهپذیر خواهد بود.
بهطورکلی به مزایای ساخت ایستگاههای انتقال میتوان؛ اقتصاد حمل، صرفهجویی در حقالزحمه، صرفهجویی درمصرف سوخت، صرفهجویی در استهلاک و سایش لاستیک،کارایی دستگاه جمعآوری، صرفهجویی در میزان زمین مصرفی در مراکز دفن و عکسالعملهای عمومی اشاره کرد.
وجود ایستگاههای انتقال برای انتقال زباله از ماشینهای کوچک (۳ الی ۶ تُن) به ماشینهای بزرگ (۴۵ تُن) برای بهحداقلرساندن هزینه خدمات و کاهش آلودگی در مدیریت پسماند بسیار ضروری است.
عوارض پسماند شهرداری رشت
عوارض هزینهای است که در ازای دریافت خدمات گوناگون از سوی شهروندان بهحساب ارگانهای مختلف از جمله شهرداری پرداخت میشود. یکی از مهمترین عوارضی که شهرداریها در نظر میگیرند، مربوط به پسماند است. پرداخت این مبلغ توسط مردم جهت تأمین هزینههای لازم برای جمعآوری، انتقال و دفع پسماندها مورد استفاده قرار میگیرد.
عدم پرداخت این عوارض در خصوص پسماندهای مسکونی تا ۹ درصد جریمه را برای فرد مشمولی که از پرداخت آن خودداری کرده، ایجاد مینماید. شورای اسلامی شهر رشت در بهمنماه سال گذشته به استناد ماده ۳۰ آییننامه مالی شهرداریها، بند ۲۶ ماده ۵۵ قانون شهرداری، بندهای ۱۶، ۲۶ ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، بند ۱ ماده ۵۵ قانون مالیات بر ارزشافزوده و ماده ۲ قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداریها و دهیاریها، تعرفه عوارض، بهای خدمات و سایر درآمدهای شهرداری رشت را تصویب کرد که از ابتدای سال ۱۴۰۳ در محدوده و حریم شهر ابلاغ شد.
طبق ماده ۱۷ این مصوبه، بهای خدمات مدیریت پسماند به شرح زیر تعیین میشود: به استناد مواد ۷ و ۸ قانون مدیریت پسماند مصوب ۲۰/۰۲/۱۳۸۳ مجلس شورای اسلامی و آییننامه اجرایی مربوط مصوب ۰۱/۰۵/۱۳۸۴ هیئت وزیران و دستورالعمل نحوه تعیین بهای خدمات مدیریت پسماند عادی شهری – ابلاغی به شماره ۱۴۱۱۴۸-۱۱/۰۹/۱۳۹۹ وزیر کشور، شهرداری رشت مکلف است؛ از ابتدای سال ۱۳۹۲ نسبت به وصول بهای خدمات مدیریت پسماندهای شهری از کلیه واحدهای مسکونی بر اساس مواد و روشهای تعیین شده اقدام و درآمدهای حاصله را صرف هزینههای مدیریت پسماند کند. بر اساس این مصوبه؛ سرانه تولید پسماند در شهر رشت ۸۵/۰ کیلوگرم است و هزینه جمعآوری و حمل یک کیلوگرم پسماند عادی در شهر رشت برابر با ۴۱۶۴ ریال و هزینه دفع یک کیلوگرم پسماند عادی در شهر رشت برابر با ۸۷۶ ریال خواهد بود.
نقش مدیریت شهری در مدیریت هزینه اجرایی پسماند و نظافت شهر
با توجه به دریافت عوارض پسماند از شهروندان آنهم بهنحویکه شهرداری برخلاف سایر عوارض، در ابتدا هزینهها را انجام میدهد و سپس از شهروندان عوارضش را دریافت میکند. بهتر است؛ مدیریت شهری در این مورد با تهیه برنامهریزی اصولی و مناسب در مدیریت هزینههای اجرایی پسماند مؤثرتر عمل کند. بهعنوانمثال؛ وجود ایستگاه انتقال در کلانشهر رشت همچون سایر شهرهای کشور، باعث کاهش هزینهها در مدیریت اجرایی پسماند خواهد شد و در ازای این کاهش هزینه میتوان در بخشهای دیگر نظافت و رفت و روب شهر کارآمدتر به ایفای نقش پرداخت و در این صورت کارایی مدیریت اجرایی پسماند بیشازپیش خواهد شد و آینده چهره شهر رشت نیز مخدوش نمیشود.
با توجه به اینکه بیش از ۵۰ درصد از کل مخارج مدیریت پسماند مربوط به جمعآوری است، بهبود اندکی در عملیات جمعآوری، تأثیر قابلتوجهی در صرفهجویی هزینههای کل مدیریت پسماند خواهد داشت؛ بنابراین حذف ایستگاه انتقال و عدم ساخت مجدد آن بیانگر روایت حکایتِ شیر بییال و دم و شکم است که سردرگمی مدیریت اجرایی پسماند را روایت میکند
این تفاسیر میتوان گفت: مدیریت شهری نسبت به صرفههای هزینه و فایده و همچنین نقش این ایستگاه در نظافت و پاکیزگی شهر کاملاً بیتوجه است.
نویسنده: محمد صالح زاده (روزنامه نگار - گزارش نویس حوزه شهر و مدیریت شهری)
منبع: پایگاه خبری و تحلیلی مرور گیلان
انتشار در تاریخ ۲۸ مهر ۱۴۰۳