شَهر نوشت های محمد صالح زاده رشتی نژاد

روزنامه نگار - پژوهشگر مسایل شهری

شَهر نوشت های محمد صالح زاده رشتی نژاد

روزنامه نگار - پژوهشگر مسایل شهری

۸ مطلب در شهریور ۱۴۰۱ ثبت شده است

 

انتشار گزارش در ماهنامه نگاه شما 

 

ماهنامه

 

 

 

کنترل سیلاب و کاهش خسارت های آن

ضرورت برخورد قضایی با تعرض ها در حریم رودخانه

سیل در حقیقت افزایش ارتفاع آب رودخانه، بیرون زدن آب از آن و اِشغال بخشی از دشت ‌های حاشیه رودخانه می‌باشد که می‌تواند با غرقاب نمودن منطقه باعث وارد آمدن خسارات بر ساختمان ها، تاسیسات و تجهیزات عمومی و شهری - روستایی ، تلفات انسانی و دامی است. در مواردی نیز سیل می‌تواند ناشی از افزایش سطح آب دریاچه و دریا باشد که در این موارد جریان بادهای شدید تاثیر زیادی خواهد داشت. در هنگام بارش باران و برف؛ مقداری از آب جذب خاک و گیاهان، درصدی تبخیر، باقیمانده جاری شده و رواناب را تشکیل می دهد. سیلاب زمانی رخ می دهد که خاک و گیاهان نتوانند بارش را جذب نموده و در نتیجه کانال طبیعی رودخانه کشش گذردهی رواناب ایجاد شده را نداشته باشد. بطور متوسط تقریبا ۳۰ درصد بارش به رواناب تبدیل شده که این میزان با ذوب برف افزایش می یابد. طبق آماری منتشر شده از سوی سازمان جهانی؛ از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۷ حدود ۳۹۰۰۰۰ نفر در اثر بلایای طبیعی در جهان کشته شدند.که ۵۸ درصد مربوط به سیلاب، ۲۶ درصد در اثر زلزله و ۱۶ درصد در اثر طوفان، بلایای دیگر بوده است. خسارات کل در این دوره حدود ۷۰۰ میلیارد دلار تخمین زده شد،که سهم سیلاب در این ۱۰ سال؛ ۳۳ میلیارد دلار ارزیابی شده بود.
شورای عالی شهرسازی و معماری ایران که در سال ۱۳۵۱ تاسیس شد ، و دارای وظایف و اختیارات در این حوزه است. ارزیابی و شناخت مشکلات و موانع پیشرفت کار طرح ها ، تدوین گزارش سالیانه اریابی و کنترل طرح ها و برنامه و .. شورای عالی برای طرح ها و لوایح متشکل از کمیته های فنی متعددی است. تهیه معیارها ، ضوابط و آیین نامه ها ، نظارت بر تهیه طرح های جامع و تفصیلی  ، ابلاغ مصوبات شورای عالی و ... 
مصوبه پیرامون وقوع سیل در کشور ؛ پدیده وقوع سیل در برخی از شهرها و روستاهای کشور را مورد بررسی قرار داد و ضمن استماع گزارش های مراجع استانی ، وزارت نیرو ،  مرکز مطالعات و تحقیقات راه و شهرسازی ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ، سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری اذعان میدارد که بخشی از خسارات وارده بر شهرها و روستاهای کشور به دلیل شدت بالای بارش اجتناب ناپذیر بود اما بخش قابل توجهی از سیلاب ها با اقدامات سطوح و مقیاس های مختلف قابل کنترل ، حذف یا تعدیل است. که عزم جدی کلیه مراجع مرتبط را در حوزه های شهری ، فراشهری و بخش های مختلف حاکمیت را طلب می کند. شورای عالی شهرسازی و معماری با استناد به این مصوبه در راستای تکلیف صریح و قانونی خود مبنی بر ایجاد هماهنگی بین تصمیمات و برنامه های دستگاه مختلف به منظور ایجاد محیط زیستی بهتر برای مردم بر مجموعه ای از تدابیر و تکالیف لازمه الرعایه جهت دستگاه های مرتبط اعلام می نماید. 

 

 

 

 

تهیه و تدوین اسناد فرادست مرتبط
 با کاهش خطر سیل 
وزارت راه و شهرسازی با همکاری سایر دستگاه های مرتبط و بهره گیری از توان علمی و تخصصی کشور ؛ تهیه نقشه های پهنه بندی خطر سیل با تاکید بر سکونتگاه های شهری و روستایی کشور با رویکرد کاهش خطر،تغییر نگرش از جمع آوری و دفع آبهای سطحی شهر به مدیریت سیلاب های شهری با رویکرد پیشگیرانه در سطح حوزه آبخیر بالادست ، ضوابط مربوط به استقرار کاربری و فعالیت در حرایم کمی و کیفی رودخانه ها و مسیل ها از سوی وزارت نیرو ، مجموعه آموزه ها و تجارب تاریخی معطوف به مدیریت و کنترل ، تاکید بر عدم توسعه شهری در پهنه های سیل خیز و سیل گیر ، راهکار تصویب شده در مورد عرصه های طبیعی پیرامون شهرها اعم از جنگل و مرتع از طریق پیشنهاد پهنه هایی نظیر طرح آبخیز داری ، کمربند سبز حفاظتی ، توسعه جنگل کاری و پارک های جنگلی در طرح های توسعه و عمران حفاظت گردد. 
وزارت راه و شهرسازی تدابیر لازم جهت تقویت ضمانت اجرایی قوانین و برخورد قضایی با تخلفات شهرسازی و جرم انگاری این تخلفات در قالب تهیه آیین نامه جامع کنترل شهرسازی و ارایه به مراجع تصویبی ، طرح های آبخیز داری و آبخون داری در سطح حوزه های آبخیز مشرف بر شهرها با راهبری وزارت جهاد و کشاورزی و مشارکت شهرداری ها با هدف کنترل سیل و رسوب ورودی به شهرها انجام گردد،در این اقدامات عمیلاتی سازمان برنامه و بودجه کشور مساعدت نماید. علامت گذاری دقیق و شفاف حرایم کمی و کیفی رودخانه ها توسط وزارت نیرو به منظور استفاده از ظرفیت پایش عمومی و نظارت های اجتماعی. در روستاها نیز بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظف است؛ تا طی برنامه زمانی معین ، اولویت روستاهای واقع در ساختگاه های ناپایدار را شناسایی و اقدامات لازم را در جهت ایمن سازی و پایدار سازی و در صورت نیاز جابجایی آنها در چارچوب احکام و ضوابط طرح های توسعه و عمران ناحیه ای و منطقه ای فراهم نماید ، و ممنوعیت صدور هرگونه پروانه ساختمانی و تعیین کاربری متعارض در حریم و بستر وردخانه ها و مسیل ها. 
وجود مصوبات شورای عالی؛ ضوابط ها و لوایح را نمیتوان نادیده گرفت ، اما مطلب حایز اهمیت در مرحله عملیاتی و اجرا شدن آن توسط سازمان های اجرایی است. موضوع بسیار مهم ممنوعیت صدور هرگونه پروانه ساختمانی و تعیین کاربری در حریم و بستر رودخانه ها و مسیل ها را که در مصوبه شورای عالی تصویب شده است. در سراسر کشور شاهد آن هستیم که توسط عده ای افراد سودجو و سازندگان غیررسمی رعایت نمی شود. در واقع سیل فارس ۱۳۹۸ و  تهران ۱۴۰۱ ؛  تغییر بستر رودخانه کن، احداث آپارتمان‌های فراوان در حریم رودخانه و استحصال بی‌قاعده شن و ماسه باعث شده تا بارش نامتعارف شدید در فصلی نامتعارف، جاری شدن سیل را در پی داشته باشد. طبق بررسی های انجام شده بسیاری از کارخانه های شن و ماسه در حریم و بستر وردخانه قرار دارند که تخلفی آشکار از قانون است. البته در سیل اخیر گرم شدن دمای زمین و افزایش میزان بخار آب، بی‌توجهی راننده‌ها به پارک خودرو در جاهای خطرناک را نیز باید در نظر داشت. 
درسالهای اخیر بارها هشدار داده شد برای مقابله با سیلاب ها ؛ همه ارگان‌های مسئول (وزارتخانه های  راه ‌وشهرسازی، نیرو، وزارت کشور ،  جهاد کشاورزی، فرمانداری، شهرداری، شورای‌عالی شهرسازی و معماری، شورای شهرستان تهران، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، سازمان آب، بنیاد مسکن و...) در کنار هم قرار گیرند و نسبت به ساماندهی وضعیت پیش آمده، احیای رودخانه‌ها و جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز اقدامات لازم را انجام دهند. برای مقابله با این حوادث تعامل همه ارگان ها و سازمان و همراهی با مدیریت شهری الزامی است. با وجود همه هشدارها و اقداماتی که در زمینه کنترل و هدایت سیل انجام می‌دهند، نیازمند تعامل دستگاه‌ها برای پیشگیری از حادثه است. با این حال، با رخداد حادثه‌های این چنینی ، شهرداری را  بیش از دیگر نهادها، در معرض انتقاد قرار می‌گیرد. در بارندگی‌های این چنینی شاهد هستیم که زباله‌ها در گلوگاه‌ها انباشته و منجر به آب گرفتگی شده‌اند و زمانی که نیروها برای رفع مشکل اعزام می‌شوند، انبوهی از زباله‌ها را مشاهده می‌کنند. که در این باره شهرداری باید مدیریت منسجمی اجرا نماید. حکایت تلخ قطع درختان و عامل قاچاق چوب که منفعت اقتصادی بالایی برای قاچاقچیان چوب دارد ، تغییر کاربری های افسار گسیخته ، زمین خواری و تجاوز به حریم رودخانه های خروشان با نیت های نادرست و ضد محیط زیستی ، زیاده خواهی سودجویان و زمین خواران ، تعرض و تجاوز به حریم رودخانه و عرصه های منابع طبیعی و .. همه این ها جز عوامل مخرب انسانی است که درطی مدتها در شهرها و روستاها دیده می شود.  
با استناد به  بند ۸ مصوبات شورای عالی با همکاری دیگر متولیان این حوزه و همچنین دستگاه قضا طبق مصوبه پیرامون وقوع سیل در کشور ؛ تدابیر لازم جهت تقویت ضمانت اجرایی قوانین و برخورد قضایی با تخلفات شهرسازی و جرم انگاری این تخلفات و همچنین با استناد به بند ۱۸ قانون فوق؛ اقدام قاطع و موثر توسط نهادهای مرتبط ؛ شهرداری و وزارت نیرو در برخورد با ساخت و سازهای واقع در حریم و بستر رودخانه و مسیل ها ، قلع و پاکسازی مستحدثات غیرمجاز واقع در مواضع مذکور انجام و از صدور آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ منجر به اخذ جریمه برای تخلفات واقع در حریم ، بستر رودخانه و مسیل ها خودداری گردد. 

 

نویسنده : محمد صالح زاده (روزنامه نگار - دانشجوی ارشد شهرسازی دانشگاه گیلان) 

منبع:  ماهنامه سیاسی و اجتماعی نگاه شما / چاپ گیلان - دوشنبه / 31 مرداد 1401 / دوره جدید / شماره 4 

فایل اصلی ( جهت دانلود)  : دریافت

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ شهریور ۰۱ ، ۲۳:۵۸
محمد صالح زاده رشتی نژاد

گزارش تصویری از خاکسپاری امیر هوشنگ ابتهاج در زادگاهش "رشت"

 

 

 

صبح روز شنبه پنج شهریور (امیر هوشنگ ابتهاج) شاعر معروف معاصر در شهر زادگاهش رشت با احترام به خاک سپرده شد. 

 

سایه

سایه
 

 

سایه

سایه

سایه سایه سایه

سایه سایه

 

 

سایه

سایه

سایه

24

سایه

سایه

سایه

سایه

سایه

25

امیر هوشنگ ابتهاج

27

28

29

 

 

تصاویر : عباس عاشوری - محمد صالح زاده 

با تشکر از عکاس خبری شهرمان آقای عباس عاشوری و پایگاه خبری و تحلیلی مرور و سایر رسانه های محلی (مکتوب - برخط) 

 

 

شَهر نوشت های محمد صالح زاده رشتی نژاد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ شهریور ۰۱ ، ۱۸:۲۴
محمد صالح زاده رشتی نژاد

 

 

وداع با شکوه مردم رشت با شاعر همشهری شان 

 

22

وداع با شکوه مردم رشت با شاعر همشهری شان 

صبح روز شنبه پنجم شهریور سال یکهزار و چهارصد و یک در رشت وداعی با شکوه همانطور که برازنده این شاعر نامی و نامدار بود رقم خورد. مردم رشت در طول تاریخ ثابت نموده اند که قدردان فرهیختگان ، نامداران ، ادیبان خود هستند. از مراسم باشکوه آرسن گرفته تا دیگر رویدادهای این چنینی که وداع را معنی می بخشد. مردم شهر رشت که از گذشته به مردمی فرهنگ دوست ، هنرپرور و روشنفکر معروفند. در روزهای مختلف تاریخی ثابت نموده اند که وفاداری شان به همشهری ها و هم زبانان خود تاریخ ساز خواهد شد. 

اینبار در تابستان گرم 1401 بازهم یک وَداعی با شکوه به پاس سالها فعالیت ادبی ، موسیقیایی و پژوهشی همشهری خود که میراث دار شاعران نامی این سرزمین همچون حافظ ، سعدی ، رودکی و .... بوده است. امیر هوشنگ ابتهاج متخلص به سایه در ششم فروردین سال 1306 در رشت زاده شد. شاعر و پژوهشگر گیلانی نخستین کتابش را با عنوان (نخستین نغمه ها) در سال 1325 منتشر نمود. از آثار دیگر او می‌توان به تصنیف سپیده و غزل های در کوچه سار شب و حصار و ارغوان اشاره کرد. او همچنین در رادیو در برنامه  گل ها بود و پایه‌گذار برنامهٔ موسیقایی گلچین هفته بود. 

ابتهاج در آن زمان به فعالیت خود در رادیو ادامه داد و برنامه‌ی گلچین هفته که مربوط به موسیقی بود، را بنا نهاد. او سال 1346 بر سر مزار حافظ مراسم شعرخوانی اجرا کرد که با استقبال مردم روبه‌رو شد. امیر هوشنگ ابتهاج همواره دانش‌آموزی خودآموخته بوده و سراسر زندگی‌اش را وقف خواندن و سرودن کرده است. او در حال حاضر به همراه خانواده‌اش در شهر کلن آلمان زندگی می‌کند و گاهی به ایران سفر می‌کرد.امیر هوشنگ ابتهاج بانام سایه نیز شناخته‌شده است. «ه. ا. سایه» تخلص این شاعر است و آثارش با این نام منتشر می‌شود. خود این شاعر پرآوازه براین باور است حروف کلمات سایه حروف نرم و بدون ادعایی هستند و در آن نوعی افسوس وجود دارد. در معنای این کلمه نوعی افتادگی خودنمایی می‌کند که حتی می‌تواند در برابر خشونت و وقاحت ایستادگی کند.

مردم شهر رشت و استان گیلان از شروع طلوع صبح شنبه ساعاتی قبل از شروع مراسم در مسیرهای منتهی به باغ محتشم حضور یافتند و مسیر را به مکان تدفین شاعر معاصر که حافظ عصر می خواندنش طی می نمودند. در طول مسیر دسته های مردم از قشرهای مختلف به چشم میخوردند. تفاوتی نداشت ؛ پیر و جوان ، مرد و زن ، چهره های فرهنگی و مردمی ، هنرمندان و کاسبان بازار همگی آمده بودند تا پیرپرنیان اندیش ؛ شاعر فقید معاصر را با احترام به خانه ابدی بسپارند. مسیرهای منتهی به درب دوم باغ محتشم رشت قبل از آغاز مراسم توسط پلیس راهنمایی و رانندگی بسته شد. مسیر منتهی هنوز به 8 صبح نرسیده مملو از جمعیت بود. 

 

سایه

رسانه های مختلف کشوری و محلی همگی با ابزارهای مختلف تصویربرداری و دوربین ها برای پوشش رسانه ای این مراسم به شهر رشت زادگاه شاعر آمده بودند. 

مردم به هر گونه که میتوانستند در این مراسم علاقه خود را به شاعر همشهری شان ابراز می نمودند. عکس ها و شعرهای سایه در سایزهای مختلف در دست علاقه مندان ، دوست داران و همشهری ها نمایان بود. شهر و مسیر منتهی به باغ محتشم در سوگ شاعر فقید با آواهای مختلفی که در پخش بود ، طنین آواز میشد. 

سایه

روز وداع سایه در رشت از شهرها و استان های مختلف کشور علاقمندان شاعر حضور داشتند. هنرمندان ، موسیقیدانان و اهالی برجسته فرهنگ و هنر و همچنین مردم که همیشه وفادارند به نامداران شان ، نامدارانی که هر کدام طلایه دار فرهنگ آن سرزمین اند. 

مردم شهر رشت؛ در روز وداع شاعر همشهری شان سنگ تمام گذاشتند. 

 

محمد صالح زاده ( روزنامه نگار) 

 

سایهسایه

سایه سایه

اختصاصی ؛ شَهر نوشت های محمد صالح زاده رشتی نژاد

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ شهریور ۰۱ ، ۱۸:۰۳
محمد صالح زاده رشتی نژاد

وداع با امیر هوشنگ ابتهاج "سایه" در رشت 

وداع با شاعر معروف گیلانی در باغ محتشم رشت 

پیکر زنده یاد هوشنگ ابتهاج صبح روز شنبه ، پنجم شهریور در باغ محتشم رشت به خاک سپرده شد. 

یلدا ابتهاج در مراسم خاکسپاری مرحوم ابتهاج در باغ محتشم رشت، با بیان اینکه امروز روز بزرگی برای ما همه ایرانی هاست، اظهار کرد: سایه به وطن بازگشته؛ آرزویی که همیشه داشت.وی با اشاره به رفت و برگشت سایه به آلمان برای بودن در کنار خانواده و غم دوری از ایران، افزود: امروز خانواده سایه را به موطن خود بازگرداند، زیرا آرزو داشت در این خاک بماند و همانطور که خواسته به خاک سپرده شود.

دختر هوشنگ ابتهاج با بیان اینکه امروز امانت پدر را به شما می سپاریم، گفت: پاسدار سایه باشید و در غیاب ما به این خاک سر بزنید.

ناصر مسعودی خواننده معروف گیلانی و علی دهباشی نویسنده و سردبیر مجلهٔ بخارا از جمله افرادی بودند که در این مراسم به سخنرانی پرداختند. حرف های ناصر مسعودی مورد توجه قرار گرفت که گفت: دولتها می آیند و میروند. و ادبیات و سایه ها می مانند. فوت سایه غمی بزرگ برای من است. 

علی دهباشی (سردبیر مجله بخارا) بیان نمود: سلام بر رشت . سلام بر مردمانی که پرچمدار هنر ، فرهنگ و ادبیات بوده اند. او افزود: سایه اکنون در زادگاهش با نیما ، شهریار ، مرتضی کیوان ، پوری و اخوان می پیوندد. 

دکتر جلالی نماینده یونسکو به علاقه مندی سایه از بازگشت به وطن گفت : در روزهای آخر مودبانه از سایه پرسیدیم و او گفت : ای نسیم سحر آرامگاه یار کجاست؟ وی گفت: رشت. 

گفتنی است: در روز وداع سایه در باغ محتشم رشت ؛ مردم رشت و گیلان برای شاعر همشهری شان سنگ تمام گذاشتند. این مراسم از ساعت 8 صبح شنبه شروع شد. اما مردم شهر رشت و علاقه مندان این شاعر فقید از شروع طلوع در مسیر و نزدیکی مسیر باغ محتشم برای وداع حضور بعمل رساندند. به طوریکه ساعت حدود 8 و نیم صبح تمام مسیر منتهی به باغ محتشم مملو از جمعیت بوده و این خیابان توسط پلیس راهنمایی و رانندگی برای عبور و مرور وسایل نقلیه بسته شد. 

سایه

سایه

سایه

تصاویر اختصاصی وبلاگ ؛ شَهر نوشت های محمد صالح زاده رشتی نژاد 

شَهر نوشت های محمد صالح زاده رشتی نژاد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ شهریور ۰۱ ، ۱۷:۰۴
محمد صالح زاده رشتی نژاد

 

 

دلم میخواهد به رشت برگردم ، به جایی که مردمش تعلق دارم.

 

مراسم تشییع پیکر هوشنگ ابتهاج در تهران و وداع با ارغوان + تصاویر - مجله  اینترنتی دیدنو

 

یلدا ابتهاج در مراسم تشییع پدرش (امیر هوشنگ ابتهاج) که در تالار وحدت تهران برگزار شد ، نقل قولی از سایه در لحظات آخر زندگی این شاعر معروف گیلانی در بین حاضرین بیان نمود ؛ پدرم در آخرین لحظات می‌گفت: دلم می‌خواهد به رشت برگردم. به شهری که به مردم آنجا تعلق دارم. 

دختر سایه در ادامه خاطرنشان نمود : از  او هیچ پیام دیگری جز اشعارش باقی نیست. امیدوارم مزار او در باغ محتشم رشت آبرومند باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ شهریور ۰۱ ، ۱۶:۴۱
محمد صالح زاده رشتی نژاد

گزارش تصویری از ورود پیکر شاعر معاصر گیلانی؛امیر هوشنگ ابتهاج متخلص به "سایه" 

 

پیکر مرحوم هوشنگ ابتهاج شامگاه چهارشنبه (۲ شهریور ۱۴۰۱) با حضور جمعی از مسئولان ، جامعه ادبی ، خانواده و دوستان به ایران بازگشت. 

پیکر هوشنگ ابتهاج به ایران رسید

انتقال پیکر هوشنگ ابتهاج به ایران

پیکر هوشنگ ابتهاج در چه شرایطی به ایران آمد؟ /عکس

 

پیکر هوشنگ ابتهاج در چه شرایطی به ایران آمد؟ /عکس

خبرآنلاین - تصاویر | متفاوت‌ترین تصاویر از لحظه ورود پیکر هوشنگ ابتهاج به  ایران

 یلدا ابتهاج دختر مرحوم هوشنگ ابتهاج در فرودگاه امام خمینی (ره)

پیکر هوشنگ ابتهاج در چه شرایطی به ایران آمد؟ /عکس

بازگشت پیکر مرحوم هوشنگ ابتهاج به ایران

 

 

مراسم و آئین وداع با پیکیر استاد ابتهاج چند ساعت دیگر ؛ روز جمعه -چهارم شهریورماه- در مقابل تالار وحدت تهران برگزار می‌شود.

پس از مراسم وداع، پیکر استاد ابتهاج با بدرقه علاقه‌مندان، اهالی فرهنگ و ادب برای تدفین و خاکسپاری رهسپار استان گیلان-رشت شده و در آنجا برای همیشه آرام خواهد گرفت.

 

شَهر نوشت های محمد صالح زاده رشتی نژاد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ شهریور ۰۱ ، ۰۴:۵۳
محمد صالح زاده رشتی نژاد

سایه به خانه آمد. 

خبرگزاری ایسنا نوشت : "سایه" به خانه آمد. 

هواپیمای حامل پیکر استاد هوشنگ ابتهاج حوالی ساعت ۲۱ چهارشنبه شب در فرودگاه امام(ره) به زمین نشست.

 

«سایه»به خانه آمد

پس از دو هفته از درگذشت هوشنگ ابتهاج، پیکر او به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) وارد شد. 

به گزارش ایسنا، پیکر هوشنگ ابتهاج که قرار بود، چهارشنبه هفته گذشته به ایران منتقل شود و با درخواست قضایی یکی از دختران او، یک هفته به تعویق افتاده بود، دقایقی پیش(چهارشنبه، دوم شهریورماه) به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) تهران وارد شد.

هواپیمای حامل پیکر استاد هوشنگ ابتهاج حوالی ساعت ۲۱ چهارشنبه شب در فرودگاه امام(ره) به زمین نشست.

مراسم تشییع پیکر این هنرمند روز جمعه از ساعت ۸ صبح در مقابل تالار وحدت برگزار می‌شود.

محمود شالویی دستیار وزیر فرهنگ و مدیرکل حوزه وزارتی این وزارتخانه در حاشیه این مراسم درباره آخرین جزئیات مراسم وداع با پیکر مرحوم ابتهاج گفت: پیکر مرحوم ابتهاج بزودی به بهشت زهرا منتقل می‌شود تا آئین وداع با پیکر استاد ابتهاج طبق برنامه از ساعت ۸ صبح جمعه از مقابل تالار وحدت برگزار شود.

وی افزود: پس از برپایی مراسم وداع در تالار وحدت، پیکر مرحوم ابتهاج با بدرقه اهالی فرهنگ و ادب برای تدفین و خاکسپاری رهسپار استان گیلان شده و در زادگاهش آرام خواهد گرفت.

 

دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: طبق هماهنگی‌های به عمل آمده مقرر شده است تا علاوه بر برنامه ریزی برای انجام وداع باشکوه با پیکر استاد، ویژه برنامه‌های تکریم و تجلیل از زنده یاد امیر هوشنگ ابتهاج (سایه) از طریق انجمن مفاخر و آثار ملی در روزهای آینده برگزار شود.

این شاعر اواخر تیر به دلیل نارسایی کلیوی در بیمارستانی در شهر کلن آلمان بستری و تحت درمان بود و ۱۹ مرداد در سن ۹۴ سالگی در همان شهر درگذشت.

امیرهوشنگ ابتهاج شاعر پژوهشگر ایرانی متخلص به «سایه» ششم اسفند ۱۳۰۶ در رشت به دنیا آمد، نخستین اثرش به نام نخستین نغمه‌ها را سال ۱۳۲۵ منتشر کرد.از آثار دیگر او می‌توان به تصنیف سپیده (ایران ای سرای امید) اشاره کرد.

 

منبع : خبرگزاری های ایسنا ، مهر و ....

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ شهریور ۰۱ ، ۰۴:۳۶
محمد صالح زاده رشتی نژاد

نامه روزنامه نگار گیلانی به رئیس شورای شهر رشت

خزر آنلاین نوشت : نامه روزنامه نگار گیلانی به رئیس شورای شهر رشت 

نامه ی یک روزنامه نگار گیلانی به رییس شورای شهر رشت

نامه روزنامه نگار گیلانی به رئیس شورای شهر رشت جهت درخواست نام گذاری یکی از معابر و میادین اصلی شهر رشت یا یکی از بوستان‌های شهر به نام استاد امیر هوشنگ ابتهاج ارسال شد.

بنام خدا

ریاست محترم شورای ششم شهر رشت

جناب آقای محمد حسین واثق کارگرنیا (ریاست محترم شورای ششم رشت) 

موضوع : نام‌گذاری یکی از معابر و میادین اصلی شهر رشت یا یکی از بوستان‌های شهر به نام استاد امیر هوشنگ ابتهاج متخلص به “سایه”

با سلام و احترام 

 شاعر معاصر “امیر هوشنگ ابتهاج” که در سال ۱۳۰۶ در رشت چشم به جهان گشود. وی ؛ بامداد چهارشنبه، ۱۹ مرداد در بیمارستانی در شهر کلنِ آلمان در گذشت. پس از پیگیری و همت جناب آقای رضا ثقتی (مدیر محترم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان) با رضایت خانواده این شاعر قرار بود؛ پیکر شاعر معاصر”سایه” عصر چهارشنبه به ایران منتقل و پس از تشییع تهران در روز پنجشنبه، روز جمعه در باغ محتشم رشت به خاک سپرده شود که درنهایت از سوی دختر شاعر (یلدا ابتهاج) اعلام شد؛که بدلایل پاره ای از مشکلات انتقال “امیر هوشنگ ابتهاج” به تعویق افتاده است. که در روزهای آتی مجدد روند انتقال پیکر شاعر از سر گرفته خواهد شد. 

در هر کشور شخصیت‌های برجسته‌ای در حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی، هنری و سیاسی وجود دارد که در طول دوران زندگی خود خدمات زیادی به همه یا بخشی از افراد جامعه انجام داده‌اند؛ شاعرانی که با میراث گرانقدر خود زبان و هویت یک قوم را حفظ می‌کنند، هنرمندانی که فرهنگ یک ملت را پاس می‌دارند. 

معمولا مسئولان کشورهای مختلف برای پاسداشت یاد و خاطره این افراد اقداماتی را انجام می‌دهند که نامگذاری معابر،خیابان‌ها و میادین به نام این شخصیت‌ها از رایج‌ترین آن‌ها است.در کشور ما این اقدام بر اساس آیین‌نامه اجرایی و دستورالعمل آن انجام و مسئولیت نظارت بر آن بر عهده “شورای نظارت بر نامگذاری معابر” است که در سطوح مختلف ملی، استانی و شهرستانی تشکیل می‌شود.

بر اساس بند ب ماده ۷ “دستورالعمل اجرایی آیین‌نامه نظارت بر نامگذاری شهرها، خیابان‌ها، اماکن و مؤسسات عمومی” و بند ۲۴ ماده ۷۱ ‌قانون “تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران” مصوب ۱۳۷۵ نامگذاری معابر،میادین،خیابان‌ها،کوچه و کوی در حوزه شهری و تغییر نام آن‌ها توسط شورای اسلامی شهر انجام می‌شود. 

بر اساس بند ۱ ماده اول “آیین‌نامه نامگذاری شهرها، خیابان‌ها، اماکن و مؤسسات عمومی” که در ۱۷ آبان ۱۳۷۵ به تصویب رسید، نام شخصیت‌های مهم تاریخ صدر اسلام و انقلاب اسلامی و شهدای گرانقدر آن و حوادث مهم تاریخ مبارزات اسلامی مردم ایران در اولویت نخست و نام‌ شخصیت‌های فرهنگی، ادبی، علمی، سیاسی و تاریخی ایران و اسامی راجع به اندیشه، فکر و هنر و نیز مظاهر طبیعت زیبای ایران در مرتبه بعد نامگذاری قرار دارد.

همان گونه که استحضار دارید؛ امیر هوشنگ ابتهاج متخلص به (سایه) شاعر معاصر کشور که در جوامع ادبی از وی به عنوان حافظ زمان و پیرپرنیان اندیش یاد مینمایند.سراینده ی شعرها و ترانه هایی است که حافظه مردم با آن نظم ها مزین گشته است. از آنجا که شاعر فقید زاده شهر رشت است و بارها در سخنرانی ها و مجامع مختلف ادبی،فرهنگی و هنری از شهرمان رشت به عنوان زادگاه خویش یاد نموده است. قلب و ذهن مردم گیلان (رشت) در فقدان شاعر مشهور شهرشان غصه دار شده است. که پس از شنیدن خبر تدفین شاعر مشهور شهرشان در باغ محتشم رشت با همه ی آزردگی از جراحت این خبرِ غم انگیز، وجود پیکر این شاعر در سرزمین مادری خود مایه ی فخر شهروندان رشت گشته است. 

لذا تقاضامندم ؛ که این مطلب قطعِ به یقین تقاضای بخش وسیعی از شهروندان و از جمله جوامع فرهیخته ادبی، فرهنگی و هنری شهر و استان است؛نام‌گذاری یکی از معابر،میادین اصلی شهر و یا یکی از بوستان‌های شهر به نام مرحوم استاد “امیر هوشنگ ابتهاج” و نصب تندیس آن استاد فقید در یکی از اماکن نام‌گذاری‌شده و همچنین در جوار آرامگاه ایشان در ظرف مدت کوتاهی پس از مراسم تدفین ایشان توسط شورای ششم شهر رشت در جلسه ای فوریتی صورت بگیرد.نام یک مکان به اسم شاعر مشهور معاصر؛ هویت‌بخش و تقویت‌کننده عناصر هویتی و احساس تعلق شهروندان بوده و این حداقل حقی است که شهروندان در نام‌گذاری فضاهای شهری خود از شورا و شهرداری (مدیریت شهری) دارند. 

در ادامه و بخش پایانی عرایض بنده همانطور که مستحضرید: تا هفته آینده پیکر شاعر از آلمان به کشور منتقل خواهد شد و پس از تشییع در تهران به رشت و در باغ محتشم مراسم تدفین صورت خواهد گرفت. در مدت زمان باقی مانده تا مراسم تدفین شاعر مشهور رشت ، اگر در زمینه مجوز و امورات اداری مربوط به شهرداری اختلال و یا نقصی وجود دارد ، خواهشمندیم نسبت به زمان اندک باقی مانده مساعدت لازم از سوی شورا و شهرداری صورت پذیرد. تا پیکر شاعر فقید جناب آقای امیر هوشنگ ابتهاج با احترام در زادگاه خویش تدفین شود. همراهی و مساعدت های لازم از سوی دو بدنه نظارتی و اجرایی مدیریت شهری برای احترام به جایگاه این شاعر مشهور معاصر و همچنین شهر، شهروندان و مدیریت شهری رشت لازم الاجرا خواهد بود. که یقینا پای آبروی این شهر در گذر تاریخی معاصر در میان است. 

با شناخت از شخصیت محترم حضرتعالی امید داریم این روند با احترام ؛ بطوریکه در خورِ شأن شاعر فقید “امیر هوشنگ ابتهاج” و شهر زادگاهش رشت است،انجام پذیرد. 

پیشاپیش از بذل توجه و دستور مساعد و عاجل جناب‌عالی کمال تشکر و امتنان را دارم.

ارادتمند ؛ محمد صالح زاده 

 

انتشار در تاریخ بیست و هشتم مرداد سال یکهزار و چهارصد و یک در رسانه های محلی گیلان 

منبع : پایگاه خبری تحلیلی حرف تازه ، خزر آنلاین ، پستچی نیوز و حکایت گیلان 

 

لینک انتشار نامه روزنامه نگار گیلانی در رسانه های محلی گیلان 

https://www.khazaronline.com/

https://harftaze.ir/

http://postchinews.ir/?p=13673

https://hekayatgilan.ir/

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ شهریور ۰۱ ، ۰۴:۱۹
محمد صالح زاده رشتی نژاد