شَهر نوشت های محمد صالح زاده رشتی نژاد

روزنامه نگار - پژوهشگر مسایل شهری

شَهر نوشت های محمد صالح زاده رشتی نژاد

روزنامه نگار - پژوهشگر مسایل شهری

۸ مطلب در آذر ۱۴۰۱ ثبت شده است

گزارش؛ گذری بر دو سالگی شورای ششم و شهردار منتخب رشت/نزول و سقوط مدیریت شهری با نشان پیروزی

 

 

قسمت سوم ؛ اختصاصی / مرور گیلان 

 

مرور نوشت: روزهای گذشته قسمت‌های اول و دوم گزارش مدیریت شهری رشت در دو لینک رای حداقلی‌ها و درد ناکارآمدی که دامنگیر رشت شد و کلید استیضاح، بیشتر از چرخ خدمت رسانی چرخید منتشر شد و قسمت حاضر بخش سوم و پایانی آن است.

سرگذشت امیرحسین علوی در بدنه اجرایی مدیریت شهری یک اتفاق جدید در میان شهرداران چند دهه اخیر است، شهرداری این شهر اتفاقات مختلفی را به خود دیده است، اما در حال حاضر در دوره ششم شورایی ؛ شهرداری رشت یک فرایند به نوع خود خاص را گذرانده است. اواخر شهریور سال جاری ؛ شعبه ۴۵ دیوان عدالت اداری حکم خود را مبنی بر توقف مصوبه شورا در رابطه با عزل شهردار رشت اعلام و عنوان کرد که تا تعیین تکلیف نهایی و صدور رأی قطعی امیرحسین علوی سکان مدیریت شهری رشت را یکبار دیگر بر عهده می‌گیرد. در واقع پس از شکایت صورت گرفته شهردار؛ با دستور موقت دیوان عدالت اداری، صورتجلسه استیضاح امیرحسین علوی، شهردار رشت و تائید هیأت تطبیق موقتاً باطل شده است تا زمان صدور حکم نهایی او به شهرداری باز گردد. دیوان عدالت اداری در رأی خود صراحتا به نقض اصل قانون مداری و اصل شفافیت اشاره کرده و اقدامات شورا را در پروسه استیضاح و برکناری شهرداری را رد کرده است.

 

نزول و سقوط مدیریت شهری 

 شهردار عزل شده پس از شصت و شش روز، از بیست و دوم شهریور به شهرداری باز می‌گردد. تا به امروز که اوایل ماه آخر فصل پاییز را سپری می‌کنیم ؛ نزدیک به هشتاد روز می‌رسد که علوی در سمت خود، ادامه فعالیت را از سر گرفته است. هرچند اعضای مخالف شهردار در شورا نیز به فعالیت‌های حقوقی پرداخته‌اند و همچنین برای برکناری شهردار منتخب شان از هیچ کوششی دریغ نکرده‌اند. 

اینکه شورا نیز این پرونده را به دعوی حقوقی بکشاند پربیراه نبود که گویا با رأی شعبه ۲۶ تجدید نظر دیوان عدالت اداری، دستور موقت شعبه ۴۵ این دیوان مبنی بر ابطال مصوبه استیضاح شهردار رشت باطل شده است. با این حال بنا به گفته فرماندار رشت از آن‌جاکه روند این استیضاح در ۲ محکمه قضایی دیوان عدالت اداری و هیات مرکزی حل اختلاف به صورت جداگانه بررسی شد، رأی هیات مرکزی حل اختلاف و رسیدگی به شکایات شوراها همچنان به قوت خود باقی است. طبق این رسیدگی و پس از رأی تجدید نظر ؛ عکسی از دو عضو مخالف شهردار منتشر شده است که حالت پیروزی را با لبخندی رو به دوربین نشان می‌دهند که بیانگر اینست که اعضای مخالف علوی همچنان برای برکناری وی در تلاش هستند. این در حالی است که شهر رشت در حال حاضر با انواع و اقسام مشکلات و معضلات مدیریتی و شهری در پیکار است. اما نمایندگان حاضر در شورا همچنان در پی اختلافات شان با شهردار وقت ؛ شهر و وظیفه ذاتی شان را به امان خدا وانهاده‌اند.

در طی نگارش این گزارش نیز مدیریت شهری رشت دستخوش تغییر با حکمی جدید گردید؛ در ۱۶ آذر ۱۴۰۱ ریاست شورا اعلام کرد: که با صدور رأی شعبه ۲۶ تجدید نظر دیوان عدالت اداری، مبنی بر ابطال رأی بازگشت موقت «سید امیر حسین علوی» به پست شهرداری ؛ شهردار بازگشته به شهر، مجدد کنار میرود و طبق قانون شهرداری رشت باید توسط سرپرست اداره گردد. لغو حکم شعبه ۴۵ دیوان عدالت اداری از سوی شعبه ۲۶ به دنبال اعتراض اعضای شورا در شعبه تجدید نظر با ابطال رأی بازگشت موقت شهردار همراه است.

بدین صورت؛ سید امیر حسین علوی در یک بازه یک سال و چهل و یک روزه از آغاز فعالیت رسمی اش از تاریخ؛ ( ۵ آبان ۱۴۰۰) تا ( ۱۶ آذر ۱۴۰۱) در ابتدا مجموع ۲۵۷ روز تا هجدهم تیر ۱۴۰۱ در این سمت فعالیت داشته، از آن پس حدود ۶۵ روز از سمت شهردار کنار میرود، که در این موعد در جریان دعوی حقوقی قرار می‌گیرد، پس از رأی بدوی دیوان عدالت اداری در تاریخ (بیست و دوم شهریور) مجدد به سمت شهردار رشت بازمیگردد که از آن تاریخ تا شانزدهم آذر ؛ چیزی حدود ۸۷ روز به عنوان سکان دار بدنه اجرایی مدیریت شهری فعالیت داشت که از شانزدهم آذر سال جاری مجدد با صدور رأی شعبه ۲۶ تجدید نظر دیوان عدالت اداری، مبنی بر ابطال رأی بازگشت موقت وی از این سمت به دلیل مسؤولیت قانونی ساقط می‌شود. اما امیرحسین علوی در صورت موفقیت در دادگاه نهایی بار دیگر نیز می‌تواند به شهرداری بازگردد.

 

طبق این ۴۰۷ روز گذشته از عمر مدیریت شهری رشت و آغاز به کار شهردار منتخب شورای ششم تا به امروز با این مقدار از اُفت و خیزهای مختلف حقوقی و همچنین رای‌های مختلف در دیوان عدالت اداری و هیات مرکزی حل اختلاف اینکه یکبار دیگر هم شاهد حضور علوی در بدنه اجرایی باشیم، آنقدر دور نرفته ایم. مگر اینکه شهردار منتخب از شکایت خود صرف نظر کند. اما اگر فرض را به عدم انصراف از شکایتِ شهردار قرار دهیم، پیگیری شورانشینان نیز در مقابل با این دعوی حقوقی جز مواردی ست که در این فرض نمی‌توان نادیده گرفت. اما هرچقدر در این میان به دعوی حقوقی (شورا-شهردار) با فرضیه‌های مختلف بپردازیم، اما قطعیت ممکن اینست؛ ما در شهر رشت با نزول و سقوط مدیریت شهری در هر دو بدنه آن رو به رو هستیم. به نحوی که هر دو بدنه به سمت و سوق عدم مشروعیت در مدیریت شهری گام‌های خود را استوار کرده‌اند.

همانطور که می‌دانیم ؛ مدیریت مهمترین عامل در حیات رشد و بالندگی یا مرگ یک جامعه است و روند حرکت از وضع موجود به سوی وضع مطلوب را کنترل میکند. مدیریت شهری فرایندی است؛ که در مجموع به یک نظام تصمیم گیری منجر خواهد شد. میزان موفقیت و یا عدم موفقیت مدیریت شهری بستگی به قدرت، مشروعیت و ساختار حقوقی، اجتماعی و اقتصادی جامعه دارد. مدیریت شهری به عنوان یک نهاد محلی مسؤول نظارت، برنامه ریزی و مدیریت توسعه پایدار شهرها است. در این ارتباط موضوعی که مدیریت می‌شود فضا و مجموعه‌ای از فعالیتهایی است که در آن اتفاق می‌افتد. ایفای این نقش مستلزم سطح متناسبی از تمرکززدایی سیاسی، مدیریتی و اختیارات کافی برای سیاستگذاری، تصمیم گیری، برنامه ریزی و اجرا در سطح محلی است. مدیریت شهری به حکومت (دولت) اقتصاد سیاسی و ساختار اداری شهر وابسته است. ساختار مدیریت شهری نه در ایران بلکه در سراسر جهان همراه با دگرگونیهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دچار جذر و مد‌های فراوانی شده است.

مدیریت شهری در دوره‌های مختلف تاریخی در روند توسعه یا عدم توسعه سکونتگاه‌های شهری نقش بسیار مهم و تعیین کننده‌ای داشته است. با توجه به روند شهرنشینی، شهرگرایی و تغییرات جمعیتی شهرها و پیچیده شدن زندگی و نظام جامعه شهری و در پی آن نیازهای مشترک و همچنین به تبع آن بروز مشکلاتی همانند: نارسایی خدمات شهری، کمبود مسکن، فقر، بیکاری، تراکم، ترافیک، آلودگی‌های زیست محیطی و سایر مسائل اقتصادی اجتماعی و فرهنگی. نقش مدیریت شهرها در این عصر به همانطور پیچیده و بسیار الزامی می‌باشد.

در مقاله مشروعیت مدیریت شهری ( کامروا ۱۳۷۸ ) بر اساس تحلیل و مقایسه میان نظام مدیریت شهری در غرب و در ایران نوعی جمع بندی از موضوع ارائه شده است؛ که از نظر شناخت تنگناهای حقوقی و اجتماعی نظام شهرسازی کشور و ضرورت ایجاد تغییرات بنیادی در آن حائز اهمیت است از نظر این مقاله نظام مدیریت شهری در ایران به عنوان بزرگترین بخش نظام اداری کشور که بر نیمی از جمعیت کشور مدیریت میکند، مشروعیت خود را از حکومت مرکزی کسب کرده و نه از مردم. بحران مشروعیت در نظام مدیریت شهری ایران از دوره پهلوی اول تا انقلاب اسلامی وجود داشته و بعد از انقلاب نیز کمابیش ادامه یافته است.

شهرداری به شکلی که وجود دارد سابقه سنتی نداشته است. از طرفی برخلاف سیستم شهری در اروپا، رابطه متقابل و منطقی مبتنی بر انتخابات انجمن شهر بین جامعه و مدیریت شهر وجود ندارد. فاقد مشروعیت بودن مدیریت شهری در کشور باعث بی اعتمادی و بی اعتقادی مردم نسبت به شهرداری است که به نوبه خود موجب عدم تمایل به همکاری و مشارکت، عدم رغبت به پرداخت مالیات و عوارض و گرایش به قانون شکنی و تخلف از ضوابط و مقررات شهری می‌شود. حل این مشکل در گرو فعال شدن شوراهای اسلامی شهرها و تبدیل آن به یک نهاد اجتماعی در نظام مدیریتی شهری کشور بود.

در نظام رایج مدیریت شهری در ایران نقش بخش دولتی بر سه بخشی دیگر (بخش عمومی بخش خصوصی و بخش مردمی) چیره است. تحلیل ساختاری مدیریت شهری در ایران نشان میدهد که نقش بخش‌های عمومی، خصوصی و مردمی در مدیریت شهری کشور بسیار ضعیف است و برعکس نقش وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی مثل وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه، شورای عالی شهرسازی و غیره بسیار وسیع است. امور اجرایی مدیریت شهری کاملا در اختیار وزارت کشور است و این وزارتخانه، نه تنها از طریق استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها، هدایت و نظارت امور شهرها را بدست دارد، بلکه بدلیل داشتن اختیارات قانونی در عزل و نصب شهرداران، عملا تا قبل از تشکیل شوراهای شهر در سال ۱۳۷۷ همه کاره شهرها بوده است. که البته باید این را در نظر داشت؛ که پس از تشکیل شوراها نیز صلاحیت نهایی شهرداران به این وزارتخانه ختم می‌شود. نقش وزارت راه و شهرسازی در مدیریت شهری نه اجرایی است و نه مستقیم اما به سبب مسوولیت این وزارتخانه در تهیه طرح‌های جامع و تفصیلی و … این وزارتخانه دولت نیز نقش مؤثری در امور توسعه و عمران شهری و به تبع آن مدیریت شهری ایفا می‌کند. سازمان برنامه بودجه اما در این میان نقش غیرمستقیم را ایفا می‌کند و از طریق تهیه برنامه‌های ملی توسعه، تخصیص اعتبار مالی، تعیین ضوابط کلی عمران شهری، تشخیص صلاحیت کارشناسان امور شهری و پیمانکاران امور ساختمانی و غیره، در چگونگی توسعه و اداره شهر‌ها تاثیرگذار است.

نظام مدیریت شهری همانند سایر سازمان‌های مدیریتی در مقیاس شهر و منطقه از طرف سایر نیروها و تشکل‌های غیررسمی تحت تاثیر قرار می‌گیرد  و هرکدام تلاش می‌کنند تا مدیریت شهری و تصمیمات آن را با منافع و خواسته‌های خود همگام سازند. این عناصر، به ویژه در سطوح محلی، تاثیر زیادی بر هدایت کانون‌های قدرت محلی و تصمیمات آنها دارند. از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تا گروه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، مجامع تخصصی و گروه‌های کارشناسی. یکی از معضلات نظام شهرسازی کشور جدایی میان روند تهیه و تصویب طرح‌های توسعه شهری (جامع، تفصیلی) و روند اجرا و مدیریت آنها است. در واقع شهرداری‌ها که وظیفه اصلی اداره شهر و اجرای طرح‌های توسعه و عمران شهری را برعهده دارند. تقریبا هیچ نقشی در روند تهیه و تصویب این طرح‌ها ندارند و از سازمان اجرایی لازم برای تحقق طرح‌های شهری محرومند. البته همانطور که شهرداری به عنوان بدنه اجرایی مدیریت شهری از روند تهیه و تصویب طرح‌های توسعه شهری به دور است.

در مقابل آن ذکر این مورد بیراه نخواهد بود؛ که از بدو شروع فعالیت بدنه نظارتی(شورا) در نظام مدیریت شهری کشور شاهد تطاول و دست درازی‌هایی در بدنه اجرایی (شهرداری) بوده ایم که نه می‌توان کتمان نمود، و نه چشم پوشی کرد. از اینرو این تطاول‌ها باعث بروز بخش ویژه‌ای از اختلافات در این دو بدنه نظام مدیریت شهری می‌شود. ما شاهد ورود برخی از نیروها در بدنه اجرایی مدیریت شهری بوده ایم که فاقد تخصص لازم از اصول، ضوابط و نظام شهرسازی هستند. بارها در همین دهه‌های گذشته؛ شاهد فشار شورا بر شهرداران وقت بوده‌ایم تا نیروهای سفارشی اعضای شورا در لیست مدیران شهرداری و سازمان‌های مربوطه به آن قرار گیرند. از مدیران سفارشی تا برخی از نیروهای دیگر که لزوما در بیشتر موارد بدون در نظر گرفتن تخصص صورت گرفته است.

این در شرایطی است که نه تنها شورا بر قرار گیری مدیران شهرداری تاثیر گذار عمل می‌کند بلکه تاثیر گذاری اش در دیگر عوامل مربوطه به شهر در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی هم صورت گرفته است. دیوید هاروی در این باره در مقاله “حق به شهر” موضوع بسیار مهمی را بیان میدارد، که با پرداختن این جغرافی دان و شهرشناس معروف باید گفت: در دیگر ممالک حتی توسعه یافته این تطاول صورت گرفته اما جنس آن در هر سرزمین متفاوت است. هاروی واژه (مولوش ماشین رشد شهر) را برای بخش خصوصیِ مالک و قدرتمند شهر استفاده می‌کند. که با ظهور لیبرال‌ها و نیولیبرال‌ها نوعی محافظه کاری در اقتصاد سیاسی شهرها ظاهر می‌شود. هاروی آن محافظه کاری در اقتصاد سیاسی شهر را به همان بخش خصوصی و قدرتمند شهر ارجاع میدهد. در مقابل بیان اشاره دارد؛ که نظام مدیریت شهری برای رسیدن به اهداف توسعه شهر به آنها اتکا می‌کند و با امتیاز بخشیدن مدیریت شهری، آنها قدرت تصمیم سازی می‌یابند. و در نهایت تأکید می‌کند : اتکا کردن و امتیاز بخشیدن مدیریت محلی شهرها به این بخش خصوصی ؛ باعث تضعیف مدیریت شهری خواهد شد.که در واقع بنا به سیستم مدیریت شهری در کشور (شورا-شهرداری) این موضوع برای نظام مدیریت شهری ما با تضعیف و همچنین سردرگمی همراه است.

همانطور که می‌دانیم در ایران مدیریت شهری دارای دو بدنه نظارتی و اجرایی است. اینکه سرآغازشان با مشروطه از سرگرفته می‌شود اما در طی ادوار مختلف با تغییراتی همراه بوده است. از نیمه دوم دهه هفتاد با آغاز انتخابات شوراها در کشور گام مهمی در راستای ایجاد تغییر و اصلاح نظام برنامه ریزی متمرکز برداشته شد. تحول برنامه ریزی و مدیریت متمرکز به یک نظام سلسله مراتبی و نهادی کردن وظایف و اختیارات نهادهای مدیریت محلی، به یک فرایند طولانی و تکامل تدریجی نیاز دارد.

در واقع شورا ؛ نهاد و کانون اصلی سیاست گذاری و تصمیم گیری برای تمام شهر و سازمان‌های ذی ربط آن نیست بلکه فقط بر کار شهرداری نظارت دارد و اختیار قانونی برای تصمیم گیری و نظارت در سایر ادارات و سازمان‌های ذی ربط با مدیریت شهری ندارد. نظارتش بر حسن اجرای مصوبات شورا و طرح‌های مصوب در امور شهرداری و سایر سازمان‌های خدماتی است، که آنهم باید به صورتی اتفاق افتد که نظارت شورا مّخل جریان عادی امور نگردد، که نمیتوان گفت: شورا به عنوان بدنه نظارتی مدیریت شهری بدون نقص عمل کرده، بلکه در بخش‌هایی نه تنها دارای نقص حتی در برخی از امور با اختلافات به وقوع پیوسته ؛ میان دو بدنه آنهم بر سر موضوعاتی که حق شهر نبوده، دچار عدم توسعه یافتگی شهر و همچنین تضعیف بدنه اجرایی مدیریت شهری گردیده است.

 

پایان گزارشِ ؛ گذری بر دو سالگی شورای ششم و شهردار منتخب رشت 

نویسنده : محمد صالح زاده رشتی نژاد (روزنامه نگار حوزه شهری ، دانشجوی کارشناسی ارشد شهرسازی دانشگاه گیلان) 

منبع : پایگاه خبری و تحلیلی مرور گیلان 

انتشار در تاریخ هفدهم آذر 1401 

https://moroor.org/

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ آذر ۰۱ ، ۰۰:۴۳
محمد صالح زاده رشتی نژاد

لیست تازه ترین منابع آزمون ورود به حرفه مهندسان رشته شهرسازی

 

 

قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و آئین‌نامه‌های اجرائی آن (۱۳۹۰) و تصویب‌نامه شماره ۱۶۰۲۷۷/ت۵۲۶۶۰ ه‌ مورخ ۵/۱۲/۹۴ هیات وزیران در مورد اصلاح موادی از آئین‌نامه اجرایی قانون و نظامنامه رفتار حرفه‌ای اخلاقی در مهندسی ساختمان (مندرج در همین وب‌سایت)

 

  • – مبحث دوم (نظامات اداری) – ۱۳۸۴
  • – مبحث چهارم (الزامات عمومی ساختمان) – ۱۳۹۶
  • – مبحث بیستم (علائم و تابلوها) – ۱۳۹۶
  • – مبحث بیست و یکم (پدافند غیرعامل) – ۱۳۹۵

– مجموعه مصوبات شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در سال‌های ۱۳۹۷، ۹۸ و ۹۹ – دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران صویر جلد)

– مجموعه مصوبات شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در سال‌های ۱۳۹۵و ۹۶ – دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران (تصویر جلد)

– مجموعه ضوابط، مقررات و مصوبات موردی شورایعالی شهرسازی و معماری ایران – ۱۳۹۵ – دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران (تصویر جلد)

– قرارداد همسان شماره ۱۹ – تهیه طر‌ح‌ توسعه و عمران (جامع) ناحیه – دانلود

– راهنمای دستورالعمل الزامات و ملاحظات دفاعی و پدافند غیرعامل در طرح‌های توسعه و عمران شهری – دانلود

– آئین‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه و عمران از سطح ملی تا محلی ، ناحیه ای، منطقه ای و ملی و مقررات شهرسازی و معماری کشور هیات وزیران مورخ ۱۲/۱۰/۷۸ و اصلاح شده بر اساس مصوبه مورخ ۱۹/۲/۸۴ شورایعالی – دانلود

– چارچوب، راهنما و شرح خدمات تهیه طرح‌های جامع شهری با نگرش و روش نوین (پیوست مصوبه مورخ ۴/۵/۱۴۰۰ شورایعالی شهرسازی و معماری ایران) (دانلود)

– ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت – ویرایش سوم ۱۳۹۹ (تصویر جلد)

– قانون شهرداری‌ها و اصلاحات بعدی آن – مصوب ۱۳۳۴

– کتاب بازآفرینی شهری پایدار در محدوده‌ها و محله‌های ناکارآمد شهری – ۱۳۹۷ (تصویر جلد)

– آئین‌نامه طراحی معابر شهری (فقط بخش‌های ۱، ۵، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱) – ۱۳۹۹

– کتاب طراحی فضاهای شهری در ایران ۱۳۸۵ – دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران

– کتاب برنامه‌ریزی راهبردی توسعه شهری ۱۳۸۵ (تجربیات اخیر جهانی و جایگاه آن در ایران) – معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی (تصویر جلد)

* حقوق شهر و شهرسازی ( در حد اطلاعات دانشگاهی و حرفه‌ای)

* مسائل مرتبط با شهرسازی اعم از مدیریت و برنامه‌ریزی شهری و طراحی شهری و برنامه ریزی منطقه‌ای و روستایی و تحولات و انواع آنها، مفهوم شهر و شهرسازی، تاثیر عوامل اجتماعی، اقتصادی و طبیعی در طرح‌های شهرسازی، روش مطالعه وضع موجود شهر و روستا، الگوهای برنامه‌ریزی و جایگزینی نیازمندی‌های شهری و روستایی (در حد اطلاعات دانشگاهی)

* برای دو موارد ذکر شده آخر، منابع معتبر علمی و اجرایی ملاک عمل خواهد بود و منبع خاصی معرفی نمی‌گردد.

تذکر ۱: در صورت تناقض بین مباحث مقررات ملی ساختمان و سایر مدارک فنی از جمله کتاب‌های راهنمای مباحث، مباحث مقررات ملی ساختمان ملاک عمل است.

تذکر ۲: به غیر از ویرایش‌های یاد شده در مباحث مقررات ملّی ساختمان اشاره شده در فوق، برای سایر مدارک و منابع فنی اعلام شده آخرین نسخه معتبر ملاک عمل خواهد بود.

 

وزارت راه و شهرسازی 

دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان 

منبع : https://inbr.ir/

 

آرشیو در وبلاگ ؛ شَهر نوشت های محمد صالح زاده رشتی نژاد

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ آذر ۰۱ ، ۰۶:۵۹
محمد صالح زاده رشتی نژاد

بیانیه‌ی جامعه‌ی مهندسان مشاور ایران در نقد سیاست فروش تراکم ساختمانی

بیانیه ای از سوی جامعه مهندسان مشاور ایران در خصوص دغدغه‌ها و نگرانی‌های جامعه مهندسی و کارشناسی ناشی از گرانی مسکن و پیشنهاد مسوولان درخصوص کم‌کردن سختگیری‌ها در مقابل تراکم فروشی منتشر شد.

متن بیانیه بدین شرح است:

عبور از شرایط سخت و پیچیده‌ای که کشورمان در آن به سر می‌برد علاوه بر همیاری و جلب مشارکت همه‌ی بخش‌های جامعه، مستلزم تصمیمات مدیریتی سنجیده‌ای است که بر اساس معیارهای علمی و کارشناسی دقیقی اتخاذ شده باشند. در روزهای اخیر اظهارات وزیر محترم راه و شهرسازی که در مصاحبه‌ای پس از جلسه‌ی ستاد اقتصادی دولت با رسانه‌ها بیان شد، نگرانی‌های جدی در میان جامعه‌ی حرفه‌ای و تخصصی کشور برانگیخته است. کم‌کردن سختگیری‌ها در مقابل تراکم فروشی که اشار‌ه‌ی مستقیمی به شروع دوباره‌ی سیاستِ فروش تراکم ساختمانی در شهرها دارد راهکاری است که تبعات بسیار منفی آن در آینده گریبانگیر نسل فعلی و نسل‌های آتی خواهد شد و همه‌ی تلاش‌هایی که در سال‌های اخیر جهت اصلاح این سیاستِ مخرب صورت گرفته است را بر باد خواهد داد.

در ادبیات برنامه‌ریزی و مدیریت شهری فروش تراکم مترادف با مصرف منابع تجدید ناپذیر و مصداقِ درآمد ناپایدار است که به‌جای گسترش بی‌رویه‌ی آن، باید هر چه بیشتر در اصلاح و بهبود آن تلاش کرد.
از سوئی دیگر با توجه به این که تراکم ساختمانی بر تراکم جمعیتی تاثیر مستقیم دارد، رعایت صحیح معیارهای شهر‌سازی و معماری مستلزم آن است که پنج مقوله‌ی تراکم، جمعیت‌پذیری، تامین خدمات، ترافیک و زیرساخت‌های شهری به‌طور همزمان بررسی شود. نمی‌توان در مورد عامل تراکم ساختمانی مستقل از سایر مقولات مرتبط و همچنین معیارهای زیست‌محیطی و منطقه‌بندی و سایر ضرایبی که به‌طور یکپارچه جهتِ کنترل تراکم و همچنین کنترل کیفیت‌های محیطی به‌کار گرفته می‌شوند تصمیم‌گیری کرد.

تراکم‌فروشی و نادیده‌گرفتنِ تخلفات ساختمانی، عملاً برنامه‌ها و طرح‌های شهری که برای توسعه‌ی پایدار تهیه شده‌اند و همچنین اقدامات اصلاحی در حوزه‌های شهری و کالبدی را از معنا تهی و پیش از هر چیز اقداماتِ وزارت راه و شهرسازی و مصوبات شورای‌عالی معماری و شهرسازی را بی‌محتوا و بی‌اثر خواهد نمود.

جامعه‌ی مهندسان مشاور ایران بر این عقیده است که التهاب فعلی در بازار مسکن ریشه در مشکلات عمومی اقتصادی کشور، تورم شدید، سقوط ارزش پول ملی و فقر فزاینده، داشته و حل این معضل بیشتر از آن که راهِ حل‌های کالبدی و شهرسازی داشته باشد نیازمند اقدامات زیربنایی اقتصادی و اجتماعی است. بنابراین به جایِ نادیده‌گرفتن طرح‌های توسعه‌ی شهری و تشویق شهرداری‌ها به تراکم‌فروشی و نادیده‌گرفتن تخلفات ساختمانی باید به راهکارهایی در حوزه‌ی اقتصاد کلان کشور پرداخت.

بنا به نظر بسیاری از اقتصاددانان، سیاست فروش تراکم ساختمانی و برخی سیاست‌های حوزه‌ی مسکن که در زمان دولت پیشین اتخاذ شده بود یکی از دلایل قفل‌شدن اقتصاد کشور بوده است. تراکم‌فروشی از سویی موجب می‌شود که ارزش تراکم به قیمت مسکن افزوده شده و مسکن از حوزه‌ی کالای مصرفی در حد استطاعت اکثر شهروندان خارج شود و از سوی دیگر زمینه‌ی فعالیت‌های غیر مولد، غیر قانونی و بروز فسادهای مرتبط را فراهم می‌کند. در مجموع فروش تراکم ساختمانی که در دوره‌ی قبل از دولت و مدیریت شهری فعلی انجام می‌شد سیاستی بسیار مضر ارزیابی می‌شود که دوری از آن در سال‌های اخیر نظر مثبت جامعه‌ی تخصصی را به‌همراه داشته است.

جامعه‌ی مهندسان مشاور ایران از مدیران عالی‌رتبه‌ی کشور درخواست می نماید که از هرگونه اتخاذ تصمیم یا موضع‌گیری اشتباه که شائبه‌ی بازگشت به سیاست نادرست تراکم فروشی را ایجاد کند، پرهیز کنند.

 

منبع : پایگاه خبری نوین شهرساز ( تخصصی) 

https://novinshahrsaz.ir/?p=8418

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ آذر ۰۱ ، ۰۶:۴۸
محمد صالح زاده رشتی نژاد

اخبار شهری ؛ مدیریت شهری رشت همچنان خبرساز / صدور رای شعبه ۲۶ تجدید نظر دیوان عدالت اداری و ابطال رای بازگشت موقت شهردار رشت

بادستور موقت  هیات مرکزی حل اختلاف  و تایید  رای شعبه 45 دیوان عدالت اداری، امیرحسین علوی مجبور به ترک شهرداری رشت خواهد شد و تا زمان برگزاری دادگاه اصلی حق برگشت به  کار را نخواهد داشت.

فرماندار رشت پیش از این گفته بود، با توجه به این که پرونده علوی در دو دیوان عدالت اداری و سپس هیئت مرکزی حل اختلاف مورد بررسی قرار گرفته بود نیازمند این بود رای هر دو نهاد در این رابطه صادر شود. 

با ابطال دستور موقت توسط شعبه 45 و هیات مرکزی حل اختلاف، شورای شهر رشت می‌تواند سرپرست جدیدی را برای شهرداری رشت تعیین کند. اما امیرحسین علوی در صورت موفقیت در دادگاه نهایی بار دیگر به شهرداری بازخواهد گشت، جزء این که از شکایت خود صرف نظر کند.

رفت و برگشت های شهردار رشت  و روند کاغذبازی های اداری آن به دستمایه طنز در میان مردم تبدیل شده است. 

 

بعد از صدور رای شعبه ۲۶ تجدید نظر دیوان عدالت اداری، مبنی بر ابطال رای بازگشت موقت «سید امیر حسین علوی» به پست شهرداری، رییس شورای اسلامی شهر رشت از برگزاری جلسه فوق العاده برای تعیین سرپرست شهرداری خبر داد و گفت: علوی دیگر نمی تواند شهردار باقی بماند. «محمد حسین واثق کارگرنیا» رییس شورای اسلامی شهر رشت اعلام کرد: بعد از اینکه در جلسه استیضاح سیدامیرحسین علوی به عنوان شهردار نتوانست حداکثر رای اعتماد اعضای شورای اسلامی رشت را برای ادامه کار در مجموعه شهرداری کسب کند، شکایتی را مبنی بر مصوبه شورا به دیوان عدالت اداری تنظیم کرد که در نهایت از سوی شعبه ۴۵ دیوان با حکم دستور موقت، وی به تصدی پست شهرداری رشت بازگشت. محمدحسین واثق کارگرنیا با بیان اینکه علاوه بر دیوان عدالت اداری، هیات مرکزی حل اختلاف وزارت کشور رای خود را مبنی بر ابطال مصوبه شورا صادر کرده بود، اضافه کرد: ما نیز اعتراض خود را هم به هیات مرکزی حل اختلاف وزارت کشور و هم به شعبه ۴۵ دیوان عدالت اداری که بعد “پرونده به شعبه ۲۶ ارجاع داده شد” اعلام کردیم که در نهایت حکم دستور موقت مبنی بر بازگشت شهردار لغو شده‌است. وی با تاکید به اینکه با توجه به اینکه شهردار با رای دستور موقت دیوان عدالت اداری شروع به کار کرده بود، با لغو این دستور دیگر نمی تواند شهردار باقی بماند اظهار کرد: بر این اساس، نامه‌ای به شهردار رشت ارایه شد که وی دیگر نمی‌تواند در این جایگاه قرار گیرد و حضور وی در پست شهرداری رشت مسئولیت قانونی دارد.

 وی اظهار داشت: با توجه به اینکه باید در اولین جلسه شورای اسلامی رشت سرپرست شهرداری انتخاب شود و جلسات هفتگی شورا روزهای شنبه برگزار می‌شود، در مکاتبه ای به فرماندار خواستار برگزاری جلسه فوق العاده برای انتخاب شهردار رشت تا قبل از شنبه هفته آینده شدیم.

 

منبع : رسانه های محلی استان گیلان 

آرشیو در وبلاگ ؛ شَهر نوشت های محمد صالح زاده رشتی نژاد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ آذر ۰۱ ، ۰۶:۳۷
محمد صالح زاده رشتی نژاد

گزارش؛ گذری بر دو سالگی شورای ششم و شهردار منتخب رشت / کلید استیضاح، بیشتر از چرخ خدمت رسانی چرخید

 

گزارش؛ گذری بر دو سالگی شورای ششم و شهردار منتخب رشت

کلید استیضاح، بیشتر از چرخ خدمت رسانی چرخید

 

قسمت دوم ؛ اختصاصی / مرور گیلان 

 

قسمت دوم از ادامه گزارش قبل«رای حداقلی‌ها و درد ناکارآمدی که دامنگیر رشت شد»

۶ عضو شورا از پاسخ‎های شهردار رشت قانع نشدند | رضویان: به شهردار رشت وقت  بدهیم - پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا

امیر حسین علوی در مهر ماه ۱۴۰۰ پس از استعفای رسمی اش از شورای ششم(نمایندگی مردم) با ۹ رأی به مسند شهرداری رشت می‌نشیند. در میان حرف و حدیث‌های غیررسمی تنها دو عضو از شورای شهر فعلی به عدم موافقت شهردار شدن علوی رأی داده بودند. طبق همان صحبت‌ها پس از حضور علوی در شهرداری رشت گویا یکی از مخالفین وی نیز به دلایلی به جرگه‌ی موافقین وی می‌پیوندد. اما کار علوی در بدنه اجرایی مدیریت شهری با حداکثریت رأی اعضا ؛ آنقدر ساده، بدون حاشیه و چالش پیش بینی نمی‌شد. 

 

به فاصله کوتاهی پس از سه ماه؛ اولین جلسه طرح سوال وی کلید میخورد. که با حضور علوی در صحن شورا این جلسه انجام می‌شود، شهردار به ۹ سوال شورانشینان پاسخ داده و پس از آن رأی گیری (قانع شدم، قانع نشدم) انجام میشود که شش عضو شورا از پاسخ‌های شهردار منتخب شان قانع نمی‌شوند، علوی در اولین طرح سوال شورا از خطر استیضاح به سلامت عبور می‌کند. اما طرح سوال شورانشینان به آنجا ختم نمی‌شود. آغاز اختلافات از این به بعد در دو بدنه مدیریت شهری جان تازه‌ای می‌گیرد و طی آن در بیشتر جلسات رسمی شورا اعضای مخالف شهردار از هر فرصتی برای انتقاد از شهردار منتخب شان استفاده می‌کنند. این موارد در شرایطی رقم میخورد که علوی نیز در مقابل اختلافات پیش آمده و خطر برکناری و بقا دست یاری از موافقینش طلب می‌کند. به فاصله کوتاهی برای شکستن رای‌های برکناری بدنبال خنثی سازی می‌گردد تا بتواند؛ موافقینش را در بدنه نظارتی مدیریتی شهری افزایش دهد.

 

 

برکناری بی نتیجه شهردار

شورانشینان مخالف شهردار در اسفند ۱۴۰۰ فرصتی می‌یابند که بار دیگر علوی را به طرح سوال کشانده تا شاید اینبار موفق به برکناری وی شوند، پاسخ‌های علوی در واپسین روزهای سال گذشته با هشت رأی منفی از سوی شورانشینان همراه بود. شورانشینان مخالف در یک جلسه پرفراز و نشیب که به صورت لایو از صفحه شورا پخش می‌شد، از هر فرصتی برای نقدهای تند به علوی استفاده کردند. آقایان کارگرنیا، نوری هریس، شمس شفیعی، هادی رمضانی، مسعود عباس نژاد و حتی تاج شهرستانی در مقابل شهردار منتخب که هرکدام این اعضای نامبرده جزو رأی دهندگان به علوی بوده‌اند. در جلسه اسفند ماه استیضاح شهردار ؛ هفت رأی موافق استیضاح و سه مخالف و یک ممتنع بود. برکناری علوی نیازمند هشت رأی موافق استیضاح بود که اینبار هم موفق نشدند و علوی در سمت خود باقی ماند. البته در فرایند این طرح سوال تا جلسه استیضاح یکبار از سوی فرمانداری روند جلسه با نقص و طی نشدن مراحل قانونی همراه بود. پس از این مورد باردیگر در اواخر بهار سال جاری (خرداد ۱۴۰۱) سومین طرح سوال کلید میخورد که در جلسه تیر ماه شهردار به سوالات شورانشینان پاسخ می‌دهد، که پس از رأی گیری شش عضو قانع نمی‌شوند و استیضاح شهردار با امضای چهار نفر در دستور کار قرار می‌گیرد.

پس از این اما تیر ۱۴۰۱دیگر فرصت تمام می‌شود، و در نهایت شهردار رشت در هجدهم تیر ۱۴۰۱ با هشت رأی موافق و سه رأی مخالف برکنار می‌شود. برخلاف امیال و پیش بینی شورانشینان و افکار عمومی اما این آخر راه نبود و گویا علوی پا پس نمی‌کشد.

در تیر ماه سال جاری ؛ علوی در صحن حاضر نشد و پاسخ خود به سوالات شورانشینان را به صورت کتبی به شورا ارسال کرد که در نهایت با رأی گیری در صحن برکنار شد. اما با حواشی بوجود آمده به داستان برکناری علوی؛ شهردار منتخب شورای ششم تمایز متفاوتی بخشید. در رشت شهرداران زیادی در بازه زمانی کوتاهی برکنار شدند، اما تا به امروز به هیچ عنوان چنین حواشی جنجال برانگیزی را در مدیریت شهری رشت شاهد نبوده ایم. در رشت اتفاقات گسترده‌ای در محوریت مدیریت شهری، اختلافات بین شورا و شهردار و همچنین برکناری‌های مختلفی را شاهد بوده ایم. اما جنس این برکناری نسبت به دیگر موارد متفاوت بوده است.

سید امیر حسین علوی از پنج آبان ۱۴۰۰ تا هجدهم تیر ۱۴۰۱ که برکنار می‌شود ؛ در مجموع ۲۵۷ روز در این سمت فعالیت می‌کند. در طی این ۲۵۷ روز ؛ سه جلسه طرح سوال و سه جلسه استیضاح برگزار میشود. به صورت تقریبی میتوان گفت: حدود بیست روز از عمر مدیریت شهری به موضوعاتی از قبیل انتقاد، طرح سوال و برکناری (بخوانیم اختلاف ) برعلیه شهردار گذشت.

پس از درز کردن صورتجلسه‌ی هجدهم تیر سال جاری برای مدتی کوتاه ابهامات، ضد و نقیض‌های مدیریت شهری کاهش نموده اما این نیز ختم داستان نبود. با اینکه شهرداری رشت توسط سرپرست اداره می‌شد، این موضوع تا شهریور سال جاری ادامه داشت تا ۲۱ شهریور که با دستور موقت دیوان عدالت اداری، صورتجلسه استیضاح امیرحسین علوی، شهردار سابق رشت و تائید هیأت تطبیق موقتاً باطل می‌شوند و تا زمان صدور حکم نهایی او به شهرداری باز می‌گردد.

 

 

شورای غیرشفاف و ابهامات شهروندان 

در آخرین جلسه استیضاح که به برکناری شهردار منجر شد، ما در شرایطی هشت رأی موافق و سه رأی مخالف را می‌شنویم، که در همان جلسه پس از رأی گیری آقایان عاشری و عزیزی به نتیجه بدست آمده اعتراض داشته و در صحن نسبت به آرای بدست آمده اعتراض خود را علنی بیان می‌نمایند. مجید عزیزی در یکی از مصاحبه‌های خود میگوید: نسبت به آرای بدست آمده مشکوک هستم و این نتیجه را نمی‌پذیرم. تازه ماجرا از اینجا آغاز میشود. ریاست شورا اتهام کشف رأی را نمی‌پذیرد، به تندی پاسخ داده و مجدد برای برطرف نمودن سوتفاهم‌ها رای‌های اخذ شده را میخواند. اما ماجرا ختم به آنجا نمی‌شود. احتمالات به وقوع پیوسته در جلسه فوق این موارد را ذکر می‌کرد: که یک عضو موافق در دقیقه نود با چرخش رأی سایر اعضا را گمراه نموده است. اینکه نفر یازدهم که در گذشته هم مخالف شهردار بود، در دقیقه نود با پنهان نمودن از دیگر موافقین این ابهامات را بوجود آورده، آنقدر دور از ذهن نبود. ولی با پایان آن جلسه هرکدام از این چهار عضو شامل حسین رضویان، مجید عزیزی، رضا عاشری و نادر حسینی رأی خود علیه شهردار را تکذیب کردند. پس از این نامه‌ای در رسانه‌ها منتشر شد: که چهارعضو فوق اعتراض خود را به روند رأی گیری شورا نشان دادند و به طور قطع اعلام کردند که در جلسه استیضاح، رأی قانع شدن خود را به گلدان ریخته‌اند. نامه ذکر شده به صورت دستی خطاب به فرماندار شهرستان رشت نوشته شد و با امضای چهار عضو شورا و مُهری شورایی شان به فرمانداری ارسال شد. از این پس کمیته تطبیق مصوبات باید نتیجه را مورد بررسی قرار میداد و اگر آن مورد تأیید نبود تا حکم دیوان عدالت اداری، علوی می‌توانست همچنان شهردار رشت باقی بماند.

اما مجدد صورتجلسه‌ای منتشر می‌شود ؛ صورتجلسه شورا با امضای نادرحسینی به عنوان نفر رأی دهنده به برکناری علوی موضوع را دگرگون میسازد. نوک پرگار به سمت این عضو شورا بود که در طی چند روز متوالی رفتارها و شهادت‌های ضد و نقیضی داشته است. یکبار میگوید رأی مخالف استیضاح، روز دیگر ذیل صورتجلسه را به عنوان عضو موافق با استیضاح امضا می‌کند.در بالای امضای نادر حسینی آمده است: با بررسی همه موضوعات مستندات و رأی گیری استیضاح شهردار با اصلاح ذیل نوشته، هیچ گونه تخلفی صورت نگرفته وشکایتی ندارم. منظور وی از« اصلاح ذیل» نامه چهار عضو شورا برای رأی موافق به شهردار رشت است که نام نادر حسینی نیز دیده می‌شد. پس از این صورتجلسه مشخص می‌شود وی هشتمین رأی موافق استیضاح را به علوی داده است.

پس از درز کردن صورتجلسه‌ی هجدهم تیر سال جاری برای مدتی کوتاه ابهامات، ضد و نقیض‌های مدیریت شهری کاهش نموده اما این نیز ختم داستان نبود. با اینکه شهرداری رشت توسط سرپرست اداره می‌شد، این موضوع تا شهریور سال جاری ادامه داشت تا ۲۱ شهریور که با دستور موقت دیوان عدالت اداری، صورتجلسه استیضاح امیرحسین علوی، شهردار سابق رشت و تائید هیأت تطبیق موقتاً باطل می‌شوند و تا زمان صدور حکم نهایی او به شهرداری باز می‌گردد.

امیر حسین علوی پس از برکناری اش به همراه چهار عضو دیگر که رأی به ابقای وی داده بودند، شکایتی را در دیوان عدالت اداری مطرح کرده که موفق می‌شوند با اثبات ادعای خود در تاریخ ۲۴ شهریور حکم موقت از سوی دیوان، برای بازگشت سید امیر حسین علوی در جایگاه شهردار رشت را دریافت کنند. پس از کش و قوس‎‌های فراوان حکم بدوی دیوان عدالت اداری به نفع علوی صادر شد. شکایت دیگری در هیأت مرکزی حل اختلاف و رسیدگی به شکایات شوراهای اسلامی وزارت کشور از سوی چهار عضو شورا (مجید عزیزی، رضا عاشری، سیدحسین رضویان و نادر حسینی) و امیرحسین علوی شهردار معزول در دستور بررسی قرار گرفت که رأی قطعی این حکم نیز در اواخر شهریور با امضای مهدی جمالی نژاد معاون عمران توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور به استاندار گیلان ابلاغ شد.

اتفاقات در بدنه‌های نظارتی و اجرایی مدیریت شهری رشت در طی یک دهه گذشته پرابهام و چالش برانگیز‌ترین موضوعات را در برداشته،که در مدیریت شهری کشور زبانزد است. و همچنین شگفتی ساز‌ترین شورا در کشور را شهر رشت داشته است. از ادوار گذشته که اعضایش به جرم اختلاس بازداشت که آن دوره قبل از پایان فعالیت شان در فرودین ماه ۱۳۹۲ توسط هیئت حل اختلاف و رسیدگی به شکایات از شوراهای اسلامی استان گیلان منحل شد و برخی اعضای دوره سوم شورا به همراه شهردار دوره و هفت نفر از کارمندان شهرداری رشت تحت پیگرد قضایی قرار گرفتند.

تا چندی قبل که شهردار طبق حکم دیوان عدالت اداری به بدنه اجرایی مدیریت شهری بازگشته، هرچند که مصاحبه‌ها و اظهارات اعضای مختلف شورای ششم در این باره وجود دارد، اما آنطور که باید مفصل و شفاف به آن پرداخت شود از سوی شورای ششم، ریاست و هیأت رییسه همراه نبوده، از این جهت که می‌بایست شورای ششم طی نشست خبری از رسانه‌ها دعوت بعمل آورده و یازده عضو شورا به عنوان نماینده مردم در بدنه نظارتی مدیریت شهری به پرسش‌های حول این موضوع که کم پر از ابهام و شک تردید در افکار عمومی نیست، پاسخ‌های شفاف بیان می‌داشتند، زیرا این مسایل در میان افکار عمومی و شهروندان فهیم رشت همچنان پر ابهام باقی نماند. از آن جهت که هنوز موضوع برکناری شهردار در هجدهم تیر سال جاری و رای‌های موافق و مخالف اعضای شورا و همچنین اعتراضات علنی برخی از اعضا در صحن جز موارد غیرشفاف مدیریت شهری باقی مانده است. که پس از آن هم ابهامات دیگری با رویکرد یک عضو شورا به مجموع ابهامات افزوده است. نادر حسینی با اینکه در پست صفحه اینستاگرام خود و مصاحبه با سایت‌های خبری مواردی را شرح داده اما این موضوع هنوز جای پاسخگویی شفاف و رسمی از سوی هیأت رییسه را داشته و باید مشخص شود آن روز رأی گیری و ابهامات بوجود آمده از سوی شورای ششم چه اتفاقاتی را در پی داشته است. همانطور که میدانیم شورای شهر یک نهاد اجتماعی در شهر است و طبق فرایند تشکیل آن که با رأی مردم مشخص میشود، اعضای شورا نقش نماینده مردم در پارلمان شهر را ایفا می‌نمایند. و باید در راستای تعهدی که پذیرا شده‌اند، همراه با شفافیت پاسخگو باشند.

 

پاسخ های شهردار رشت اعضای شورا را قانع نکرد

شورا و هیأت رییسه موظف به پاسخگویی هستند که تا به امروز که هیچ گونه پاسخ منطقی برای افکار عمومی صورت نگرفته است. پس از رأی بدوی دیوان عدالت اداری هم شورای ششم به عنوان نمایندگان مردم در پارلمان محلی شهر هیچ گونه پاسخ شفافی نداده‌اند. نشست‌های مختلف خبری که شورا برای اطلاع رسانی از برنامه‌های خود ترتیب میدهد هم آنچنان به این موضوع اساسی درباره مدیریت شهری نپرداخته است.

 

 

نادرحسینی در واکنش به موضوعات مطروحه بیان کرده بود: هیچ شهادت ضد و نقیضی تاکنون نداشته ام. بنده در اسفند ماه به جهت روزهای پایانی سال و پرداخت حقوق و مزایای حدود چهار هزار نفر پرسنل شهرداری و مطالبات پیمانکاران و جمع‌بندی مباحث مالی شهرداری و…. رأی به ماندگاری علوی دادم که بسیار شفاف بود ( مربوط به طرح سوال و استیضاح دوم در اسفند ماه سال گذشته که منجر به برکناری شهردار نشد) در ابتدای امسال به دوستان موافق استیضاح عرض کردم که به شهردار مهلت شش ماهه بدهید تا عملکرد شهردار را ببینیم و بعد بررسی و قضاوت کنیم تا برای مردم پاسخ منطقی درخصوص استیضاح داشته باشیم که متأسفانه دوستان گوش نکردند و سریع اقدام کردند که این برای همه دوستان شورایی و تابعین آن‌ها شفاف بود. همچنین بنده در روز استیضاح رأی خودم را به آقایان عزیزی و عاشری نشان دادم تا شک و شبهه‌ای نباشد که این دو بزرگوار بارها شهادت دادند که این هم شفاف بود.( مربوط به هجدهم تیر سال جاری) درخصوص حضور بنده در دیوان عدالت اداری نیز باید عرض کنم که قاضی محترم دیوان یک عضو شورا و آقای فرماندار و نماینده وزارت کشور وشهردار را احضار نمودند که بنده روند رأی گیری را مختصر تشریح کردم و برگشتم که این موضوع هم شفاف بود. من نمی‌دانم دیگر چه باید می‌کردم تا موضوعات شفاف باشد.

طبق این صحبت‌های نادرحسینی که در مورد فرایند برکناری شهردار در هجدهم تیر سال جاری است، اینجا مجدد نادرحسینی نفر یازدهم شورای ششم اشاره می‌کند که رأی خود را به آقایان عزیزی و عاشری نشان داده ام. در واقع بیان می‌کند که رأی به مخالفت با استیضاح داده است. این در شرایطی است که هنوز مخالفین شهردار به هشت رأی موافق و سه رأی مخالف اشاره دارند. اما اگر طبق همین صحبت‌های نادرحسنی پیش برویم بازهم دو ابهام دیگر در فرایند مطروحه موجود است؛ یکم: نامه دستی چهار عضو شورا به فرمانداری با امضا و مّهری هرکدام که با یک جست و جوی ساده در سایت‌های خبری مشاهده می‌توان کرد. دوم: آن صورتجلسه که امضای نادرحسینی در آن به چشم میخورد! این موارد ابهاماتی است که در این خصوص شورا و هیأت رییسه موظف به پاسخگویی هستند که تا به امروز که هیچ گونه پاسخ منطقی برای افکار عمومی صورت نگرفته است. پس از رأی بدوی دیوان عدالت اداری هم شورای ششم به عنوان نمایندگان مردم در پارلمان محلی شهر هیچ گونه پاسخ شفافی نداده‌اند. نشست‌های مختلف خبری که شورا برای اطلاع رسانی از برنامه‌های خود ترتیب میدهد هم آنچنان به این موضوع اساسی درباره مدیریت شهری نپرداخته است.

ادامه در گزارش بعد…

 

 

پایان قسمت دوم گزارشِ ؛ گذری بر دو سالگی شورای ششم و شهردار منتخب رشت

نویسنده : محمد صالح زاده رشتی نژاد (روزنامه نگار حوزه شهری ، دانشجوی کارشناسی ارشد شهرسازی دانشگاه گیلان) 

منبع : پایگاه خبری و تحلیلی مرور گیلان 

انتشار در تاریخ شانزدهم آذر 1401 

https://moroor.org/

 

 

 

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ آذر ۰۱ ، ۰۶:۱۹
محمد صالح زاده رشتی نژاد

گزارش؛ گذری بر دو سالگی شورای ششم و شهردار منتخب رشت

رای حداقلی‌ها و درد ناکارآمدی که دامنگیر رشت شد

قسمت اول ؛ اختصاصی / مرور گیلان 

 

بسیاری از ما در برابر شرایط ناملایم دنیای بیرون، به خانه امن خود پناه میبریم. برای امنیت پناهگاه خود تلاش می‌کنیم. اما متوجه نیستیم که در این میان در همان سنگر اَمن خود ؛ پنجره‌هایی به بیرون کار گذاشته‌ایم تا بتوانیم شهر خود یا آنچه از این پنجره میتوان دید را بنگریم. میچرلیخ شهرشناس آلمانی در کتاب ناپذیرا بودن شهرهای ما ؛ بخش بزرگی از نابسامانی شهرهای کنونی را از دست رفتن تعهد شهروندی می‌داند. منظور از تعهد شهروندی، به عنوان هدف و غایت هر سیر تحول اجتماعی، پرورش انسانی آزاد، مستقل، مسؤول، فعال و با دیدگاهی انتقادی است که میتواند فعالانه در سرنوشت خود و جامعه اش سهیم و مؤثر باشد.

منتخبان، محصول رای حداقلی

فرمانداری شهرستان رشت در مورخه بیست و نهم خرداد ۱۴۰۰ نتایج شمارش آرای ششمین دوره انتخابات شورای شهر رشت را اعلام کرد. براساس این گزارش یازده نفر از اعضای اصلی ششمین دوره شوراها در رشت به قرار ذیل بود: محمد حسین واثق کارگرنیا با ۱۱۹۰۴ رأی به عنوان نفراول، رضا عاشری منگودهی با ۱۱۳۴۸ رأی نفردوم، علیرضا تاج شهرستانی با ۱۰۹۷۸ رأی نفر سوم، مجید عزیزی با ۱۰۸۶۹ رأی نفر چهارم، هادی رمضانی پاج کناری با ۱۰۸۰۴ رأی نفر پنجم، سیدحسین رضویان با ۱۰۴۶۸رای نفر ششم، امیر حسین علوی امندانی با ۹۹۶۸ رأی نفر هفتم، مهدی نوری هریس با ۹۹۳۴ رأی نفر هشتم، مسعود عباس نژاد با ۸۸۱۴ رأی نفر نهم، سید شمس شفیعی با ۸۷۶۹ رأی نفر دهم و نادر حسینی با ۸۱۹۴ رأی نفر یازدهم؛ اعضای اصلی شورای ششم شهر رشت را تشکیل میدادند.

انتخابات شوراها در سال ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در کل کشور برگزار شد، با احتساب مجموع آرای اعضای اصلی شورای ششم اگر به انتخابات پنجمین دوره شوراها در سال ۱۳۹۶ رجوع کنیم؛ آقایان محمد حسین واثق کارگرنیا، مجید عزیزی، هادی رمضانی، امیر حسین علوی، سید شمس شفیعی، مهدی نوری هریس، نادرحسینی مژدهی، حسن کریمی کرنق در آن انتخابات هم حضور داشته که از این تعداد فقط امیر حسین علوی توانسته بود به عنوان نفر سوم با ۲۴۳۷۸ رأی در شورای پنجم حضور یابد.

محمد حسین واثق کارگرنیا نفر اول شورای ششم با احتساب ۱۱۹۰۴ رأی که سابقه عضویت در شورای چهارم را هم در پرونده خود داشت، در انتخابات شورای پنجم در سال ۹۶ با مجموع آرای ۱۳۲۹۸به عنوان نفر نوزدهم، مجید عزیزی نفر چهارم شورای ششم با ۱۰۸۶۹ رأی در انتخابات شورای پنجم ۱۱۱۰۸رای به عنوان نفر بیست و پنجم، هادی رمضانی نفر پنجم شورای ششم با ۱۰۸۰۴ رأی در انتخابات شورای پنجم ۱۰۵۲۲ رأی به عنوان نفر بیست و نهم، امیر حسین علوی نفر هفتم شورای ششم با ۹۹۶۸ رأی در انتخابات شورای پنجم ۲۴۳۷۸ رأی به عنوان نفر سوم، نوری هریس نفر هشتم شورای ششم با ۹۹۳۴ رأی در انتخابات شورای پنجم ۸۵۹۶ رأی به عنوان نفر چهل و یکم، سید شمس شفیعی نفر دهم شورای ششم با ۸۷۶۹ رأی در انتخابات شورای پنجم ۱۴۳۶۲رای به عنوان نفر چهاردهم، نادرحسینی نفر یازدهم شورای ششم با ۸۱۹۴ رأی در انتخابات شورای پنجم ۷۱۷۹ رأی به عنوان نفر چهل و هفتم و همچنین حسن کریمی کرنق که سالها در انتخابات شوراها شرکت می‌کرد اما در جمع اعضای اصلی راه نمی‌یافت، سرانجام در شورای ششم؛ به عنوان عضو علی البدل با ۷۴۵۳ رأی پس از انصراف علوی به جمع شورای ششم پیوست. این در صورتی است که حسن کریمی در انتخابات شورای پنجم ۹۶۱۳ رأی به عنوان نفر سی و پنجم بازهم از دسترسی به شورا بازمانده بود.

نفر اول شورای ششم با اختلاف بیش از هزار و خورده‌ای رأی در انتخابات شورای پنجم که به عنوان نفر نوزدهم از دسترسی به عضو علی البدل هم جامانده بود، با کسر آرای خود نسبت به سال ۹۶ ؛ نفر اول شورا در رشت می‌شود، این در حالی است که با نفر اول شورای پنجم حدود ۱۵۹۷۳ رأی فاصله دارد. همچنین باید اشاره کرد: مجموع آرای نفر اول شورای ششم به مجموع آرای نفر یازدهم شورای پنجم هم نمی‌رسد که اختلافی بیش از چهار هزار و خورده‌ای رأی در این میان وجود دارد.

در دوره‌های شورایی پنجم و ششم ؛ دو عضو از اعضای علی البدل (دوازدهم) به صحن راه یافتند که در مجموع آرای اعضای علی البدل این دو دوره اختلافات آرا کاملا مشهود است. نفر دوازدهم شورای پنجم با ۱۵۴۱۷ رأی و نفر دوازدهم شورای ششم با ۷۴۵۳ رأی به صحن پارلمان شهر راه یافته‌اند.این خود نیز بیانگر آن است؛ که در دو دوره از انتخابات شوراها در رشت شاهد اختلاف آرا در بین اعضای اصلی و علی البدل(دو دوره) و همچنین کاهش آرای بسیار زیادی در رشت رقم خورده است. البته شایان ذکر است این مورد فقط برای رشت نبوده و در کل کشور شاهد روند نزولی در انتخابات شوراها بوده ایم. که این روند نزولی را میتوان به دسته‌های مختلفی تقسیم بندی کرد؛ اختلاف بین آرای کاندیداها، شرکت نجستن شهروندان در انتخابات پارلمان شهری و همچنین مقدار رای‌های باطله‌ای که در گزارش‌های مختلف از فرمانداری شهرستان‌های کشور کاملا مشهود است.

ابقای شهردار قبل، گام اول شورا

در رشت پس از آغاز به کار شورای ششم در همان مراسم تحلیف در سالن استانداری گیلان(مرداد۱۴۰۰): بلافاصله تکلیف هیأت رییسه سال اول و کمیسیون‌های مختلف نیز مشخص میشود.البته باید به این اشاره داشت طی برخی از خبرها قبل از مراسم تحلیف در جلسه‌ای غیررسمی اعضای شورای ششم هیأت رییسه را انتخاب کرده بودند. که آن لیست غیررسمی در برخی از رسانه‌های محلی منتشر شد. پیرامون این جلسه غیررسمی برخی از سایت‌های خبری این حرکت عجولانه اعضای شورای ششم را مورد نقد قرار داده بودند.

 

پس از مراسم تحلیف شهردار منتخب شورای پنجم توسط اعضای شورای ششم ابقا می‌شود. اولین مصاحبه نفر اول شورای ششم که در سال نخست با حداکثر رأی اعضا به ریاست شورا نایل می‌شود. حاکی از آنست: اعضای شورای ششم به حفظ برقراری آرامش در ارکان مدیریت شهری رشت تفاهم دارند. وی با تأکید بر اینکه انتخاب شهردار رشت جزو وظایف قانونی و ذاتی شورا است گفت: با توجه به اتفاقات نامیمونی که در برخی از ادوار پیرامون انتخاب شهردار رشت، در این شهر رقم خورد، بنابراین شورای ششم تمامی هم و غم خود را به منظور انتخاب شهردار و با هدف تسریع بخشیدن به امور و بهبود وضعیت شهر به کار می‌گیرد.

شهردار سابق رشت با ۹ رأی ابقا می‌شود، هرچقدر این ابقا بدلایل جناحی دور از ذهن می‌آمد اما در رشت اتفاق افتاد. همانطور که میدانیم شهردار اسبق رشت در دولت اعتدال فرماندار شهرستان‌های رودبار، لاهیجان و رشت بوده و همچنین در دوره پنجم شوراها که اعضایی حداکثر اصلاح طلب را شاهد بودیم به سمت شهردار رشت نایل گردیده بود. از این حیث ابقا احمدی به عنوان شهردار در شورایی حداکثر اصولگرایی دور از ذهن می‌آمد.

 

انتخاب شورامند پرحاشیه برای شهرداری

آغاز به کار شورای ششم پس از ابقای شهردار اسبق بیانگر حفظ آرامشی بود که اعضا بر آن پافشاری داشتند، اما این برقراری آرامش دیری نپایید که با انصراف احمدی اولین چالش اساسی شورای ششم را رقم زد.

چالشی که در ادوار مختلف شوراها در رشت باعث وقوع اتفاقات عجیب، ناگوار و همچنین مدتها شهر با سرپرست اداره می‌شد. همین چالش اساسی برای شوراهای ادوار گذشته باعث می‌شد که انتقادات به شوراها از سوی جوامع مختلف در رشت صورت بگیرد. متخصصین و دانشگاهیان، رسانه‌ها و شهروندان و همچنین نامزدهای انتخابات۱۴۰۰ هرکدام به نحوی شوراهای ادوار گذشته را مورد نقد قرار می‌دادند که به دور از حقیقت و انصاف هم نبود.

اگر به فضای انتخاباتی و تبلیغاتی شوراها در رشت به سال ۱۴۰۰ رجوع کنیم؛ برخی از کاندیداها و حتی از اعضای شورای فعلی با همین موضوع چالش برانگیز؛ شوراهای ادوار گذشته را مورد نقد قرار داده و در راستای اخذ رأی این فرصت را غنیمت شمرده تا برای افزایش طرفداران خود در انتخابات پیش قدم شوند. اما این تهدید جدی پس از مدتی کوتاه از روی کار آمدنشان، دامن دوره ششم را فرامی‌گیرد وآنطور که بنظرمی‌رسد؛ آنها را به چالشی بلند مدت فراخوانده است. پس از انصراف احمدی از شهرداری رشت مجدد بحث انتخاب شهردار موضوع اصلی شهر و مدیریت شهری شد، اینبار برخلاف شورای پنجم که دو عضو آن از وزارت کشور صلاحیت (عدم تجربه مدیریت میانی) را نگرفته بودند، همکار شورایی اعضای شورای ششم که سابقه دو دوره تمام در شورای چهارم، پنجم و چند ماهی در بدنه نظارتی شورای ششم را در پرونده خود داشت با رأی حداکثری شهردار رشت می‌شود.

 

سیدامیرحسین علوی دومین شهردار منتخب شورای ششم ؛ در ارائه برنامه اش با اشاره به سیاست متوازن خدمات گفت: محلات پایین و حاشیه شهر باید همانند مناطق مرفه از خدمات رفاهی و به خصوص بهداشتی برخودار باشند و احساس تبعیض نکنند. وی به اصلاحات درون سازمانی برای افزایش بهره وری در اولویت کار اجرایی اش اشاره داشت. و همچنین به سیستم مدیریت یکپارچه شهری نیز تأکید تا منشا فساد شناسایی و از آن جلوگیری شود.

 

امیرحسین علوی در طی یک دهه اخیر در بدنه نظارتی مدیری شهری رشت نامی آشنا بود، وی در دوره چهارم پارلمان شهری همراه با ریاست فعلی شورای شهر در کِش و قوسها و اختلاف افکنی شهردار آن زمان و شورا بی تاثیر نبود. بارها در صحن به اقدامات شهردار (ثابت قدم) ایراداتی وارد می‌کرد و همانطور که میدانیم در روزهای پایانی آن شورا یکی از رأی دهندگان به استیضاح ثابت قدم شهردار پرحاشیه اما نام آشنا میان شهروندان رشت بود….(این گزارش ادامه دارد)

 

 

 

 

 

پایان قسمت اول گزارشِ ؛ گذری بر دو سالگی شورای ششم و شهردار منتخب رشت

نویسنده : محمد صالح زاده رشتی نژاد (روزنامه نگار حوزه شهری ، دانشجوی کارشناسی ارشد شهرسازی دانشگاه گیلان) 

منبع : پایگاه خبری و تحلیلی مرور گیلان 

انتشار در تاریخ پانزدهم آذر 1401 

https://moroor.org/

https://moroor.org/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ آذر ۰۱ ، ۰۶:۰۱
محمد صالح زاده رشتی نژاد

 

دانشگاه گیلان بدون آزمون دانشجو می‌پذیرد - خبرآنلاین

حاشیه نیشنی و اسکان غیررسمی به مثابه آپاندیس شهری نمونه موردی رشت

محمد صالح زاده رشتی نژاد (دانشجوی کارشناسی ارشد شهرسازی ، گرایش برنامه ریزی منطقه ای ) دانشگاه گیلان

استادمربوطه : دکتر نصرالله مولایی هشجین

 

 

 

چکیده :

حاشیه نشینی یا زاغه نشینی و ... در کشورهای در حال توسعه به محلات فقیر نشین اطلاق می شود که در اطراف شهرهای بزرگ بوجود آمده و ساکنین این مناطق به علل گوناگون نتوانسته اند جذب نظام اقتصادی و اجتماعی شهر شده تا از امکانات و خدمات شهری استفاده نمایند. در دهه های اخیر شهرنشینی در ایران با رشد شتابانی همراه بوده است. رشد شتابان جمعیت از روستا به شهر ، شهرهای کوچک به مراکز استان و کشور باعث چالش های فراوانی در سطح شهر و استان شده اند. یکی از پیامدهای فجیع این رشد شتابان شکل گیری حاشیه ها در نواحیِ اسکان غیر رسمی در اطراف شهرها است. . تقریبا اکثر کشورهای جهان اعم از پیشرفته یا عقب نگه داشته شده دوره هایی از حاشیه نشینی را در شهرهای خود تجربه کرده اند ، اما مشکل اصلی در کشورهای جهان سوم نهفته است.

شکل گیری و توسعه سکونتگاه های غیر رسمی در حاشیه شهرها؛ تابعی از عوامل داخلی و خارجی در آن دخیل است.از عوامل داخلی می توان به مواردی مانند فقدان ممر عایدی تضمین شده و دیگر مسائل مالی ، شغل های روزمزد با دستمزد کم که دربسیاری موارد موقت و نیمه دائم است، اشاره نمود. حاشیه نشینی شهری که شاید همزاد شهر و شهرنشینی باشد، در شرایط امروزی ابعاد بزرگتری یافته و یکی از مسائل مهم کشورها، به ویژه کشورهای کمتر توسعه یافته ، محسوب می شود.

در این پژوهش موضوعاتی همچون ؛ علل مهاجرت ، دوره زمانی ، منشا جغرافیایی ، مهاجران ، تحصیلات ، مشکلات در حاشیه شهر ، وضعیت اقتصادی خانوار ، وضعیت مسکن ، بُعد خانوار ، تعلق شهروندان ، آسیب های اجتماعی ، رضایتمندی از زندگی در شهر ، مسایل فرهنگی و قومیتی ، زبان مادری و تاثیرحاشیه نشینی بر فرهنگ و زبان و ... بطور کلی سیمای حاشیه شهری کلانشهر رشت مورد بررسی قرار می گیرد. رشت از جمله مناطق کشور است که از نظر بافت جمعیتی و سکونتگاهی پر تراکم شناخته می شود؛ گسترش روزافزون جمعیت رشت موجب شده تا این شهر از نظر فضا و کالبد نیز شاهد گسترش و توسعه افقی باشد. اما این توسعه دربرخی از مناطق متوازن و یکسان نبوده است. نوع و جنس حاشیه نشینی در رشت متفاوت با سایر مناطق مرکزی کشور است به تعبیر ساده تر و به معنای عام برای رشت مناطق حاشیه نشین از لحاظ فیزیکی وجود ندارد و فقط از بعد اقتصادی برخی از شهروندان در حاشیه شهر قرار گرفته اند. اگرچه در حاشیه رشت سکونتگاه های غیررسمی وجود دارند که از امتیاز آب و برق و ... برخوردارند اما نمی توان این سکونتگاه ها را در مفهوم اصلی حاشینه نشینی تعریف کرد. اکنون 25 تا 30 درصد مساحت رشت در زمره‌ی حاشیه محسوب می شود.

کلید واژه : حاشیه نشینی ، سکونتگاه غیر رسمی ، مسایل شهری ، مهاجران ، اقتصادی ، رشت ، گیلان

 

مقدمه :

مساله حاشیه نشینی و به دنبال ان اسکان غیررسمی تحت تاثیر روابط نابرابری سیاسی ، اقتصادی در سطح جهانی، ضعف برنامه های ملی در سطح میانی و برنامه ریزی شهری در سطح خرد شکل گرفته است. این پدیده با گسترش روزافزون از دهه 40 در فضای شهری ایران موجب تضاد و ناسازگاری در چهره شهرها شده و با ایجاد شرابط ناهنجار زیستی ، زندگی شهری را جهت رسیدن به توسعه پایدار به چالش کشیده است. رشد شتابان شهرنشینی در کشورهای در حال توسعه و افزایش مهاجرت به سمت شهرهای بزرگ در سالیان اخیر، باعث ایجاد مشکلات جدیدی در سطح شهرها شده است. حاشیه‌نشینی به معنای اعم، شامل تمام کسانی است که در محدوده اقتصادی شهری ساکن هستند ولی جذب اقتصاد شهری نشده‌اند، جاذبه شهرنشینی و رفاه شهری این افراد را از زادگاه خویش کنده و به سوی قطب‌های صنعتی و بازارهای کار روانه ساخته است. این افراد اکثرا روستاییانی هستند که به منظور گذراندن زندگی بهتر راهی شهرها می‌شوند.( رضا صالحی‌امیری ، زهرا خدائی ، حاشیه نشینی و اسکان غیررسمی ؛ 1390 ، 10 )

از هر ۴ نفر در جهان، ۳ نفر در کشورهای توسعه نیافته زندگی می کنند. برآوردهای آماری نشان می دهد؛ که نزدیک به ۸۰ درصد جمعیت جهان در کشورهای توسعه نیافته جای گرفته اند. تا ۵۰ سال آینده از هر ۱۰۰ نفر فقط ۱۲ نفرشان در کشورهای پیشرفته زندگی خواهند کرد. زیرا چنان که "خوزوئه دوکاسترو" گفته است: بستر تنها تفریح مردم حاشیه است و حاصل آن نیز چیزی جز جهش انفجاری جمعیت نیست.

درخواست برای نسکن ارزان به عنوان نخستیم نیاز به منظور سکونت از سوی مهاجرین تازه وارد ، ساخت و سازهای غیرمجاز و بدون برنامه ای را به همراه دارد که عموما به ایجاد سکونتگاههای غیر رسمی در حاشیه ی این گونه شهرها می انجامد. مساله اسکانهای غیررسمی در مناطق شهری کشورهای جهان سوم یکی از عوارض رشد فزاینده شهرنشینی و افزایش جمعیت و نبود نظام یکپارچه و موثر مدیریت شهری تلقی می شود. آمارهای ارایه شده از جانب سازمان های جهانی نشان میدهد که حدود یک ششم از جمعیت جهان در مناطق زاغه ای و حاشیه ای زندگی می کنند. (عقیل اجاق ، اسماعیل عبدلی ، مهدی نارنگی فرد ؛ تحولات کالبدی و فضایی محله باقرآباد قرچک)

در دهه های گذشته همواره شاهد هجوم مهاجرین و سکونت آنان در اراضی محلات پیرامونی این شهر شده ایم. که این رشد فیریکی و کالبدی شهر از آنجا که برنامه ریزی شده نبوده منجر به شکل گیری ساخت و سازهای غیرقانونی ، بی هویت و با عدم اجرای صحیح همراه با ایمنی و ملاحظات مقررات ملی در محلات مختلف شهر رشت شده است که سرانجام مسیله حاشیه نشینی را برای محلات کلانشهر رشت به وجود آورده است.

بیان مسیله

مهاجرت ؛ درون‌کوچی یا کوچ به معنای جابه‌جایی مردم از مکانی به مکانی دیگر برای کار یا زندگی است. مردم معمولاً به دلیل دور شدن از شرایط یا عوامل نامساعد دورکننده‌ای مانند فقر، بیماری، مسائل سیاسی، کمبود غذا، بلایای طبیعی، جنگ، بیکاری و کمبود امنیت مهاجرت می‌کنند. دلیل دوم می‌تواند شرایط و عوامل مساعد جذب‌کننده  مقصد مهاجرت مانند: اشتغال ، وضعیت اقتصادی بهتر  امکانات بهداشتی بیشتر، آموزش بهتر، مسکن بهتر و...  باشد. یکی از پدیده های همزاد شهرنشینی ، رشد و گسترش حاشیه نشینی بوده است که به صورت قارچ گونه در اطراف شهر های بزرگ تکثیر یافت.(نقدی ، 1386 : 9)

پرداختن به حاشیه نشینی در سنت جامع شناسی غرب به ظهور مکتب شیکاگو در اوایل قرن بیستم بر میگردد و پیش از آن نیز ابن خلدون به صورت گذرا به بحث مهاجرت روستاییان و عدم توان سکونت در متن اصلی شهر و رانده شدن به حاشیه اشاره شده است. پس از انقلاب صنعتی و به تبع آن انفجار شهرهای دنیای مدرن بود که این موضوع را تبدیل به معضل اجتماعی نمود. در واقع انقلاب صنعتی سبب هجوم مهاجران و تازه واردان به نقاط شهری و پیشی گرفتن رشد سکنه نقاط شهری بر رشد امکانات و فرصتها که در نتیجه منجر به انفجار شهری در جهان گردید و بخشی از این جمعیت شهری نتوانستند استانداردهای لازم برای یک زندگی شهری را تامین کنند این گروه با هجوم به حومه ها زمینه گسترش حاشیه نشینی را فراهم ساختند و آن را تبدیل به معضلی برای همه شهرهای جهان نمودند تا جایی که امروز بر اساس آمارهای اسکان بشر سازمان ملل متحد یک میلیارد از ساکنان شهری در حاشیه و زاغه زندگی می کنند.پیش بینی می‌شود که در ۳۰ سال آینده تعداد حاشیه نشینان جهان به ۲ میلیارد نفر میرسد. ( نقدی ، 1386 ؛ 1 ) البته سرعت این تحولات جمعیتی که پیامد آن گسترش حاشیه‌نشینی است در کشورهای کمتر توسعه یافته بسیار شتابان است! چرا که رشد شهری در کشورهای درحال توسعه همراه بوده با افزایش تعداد سکنه ساکن در نقاطی که فاقد شرایط استاندارد و در حاشیه ها زندگی می کنند. در این کشورها همچنین گذار جمعیتی در زمان بسیار کوتاه تر از کشورهای توسعه یافته صورت گرفته و منجر به گسترش میزان شهرنشینی در جوامع یاد شده در دهه های میانی قرن بیستم گردید برخلاف جوامع صنعتی که آمادگی  تقریبی برای پذیرش مهاجران به دلیل وقوع انقلاب صنعتی وجود داشت در این کشورها انتقال جمعیت از نقاط روستایی به مراکز شهری بیشتر برای فرار از محدودیت‌های اقتصادی ، اجتماعی و طبیعی جوامع روستایی صورت گرفت. شهرهای جهان سومی آمادگی پذیرش این حجم عظیم از مهمانان ناخوانده را نداشتند ، یکی از پیامدهای چنین الگوی رشد شهری پیدایش زاغه ها و ناکجاآباد های بسیاری در حاشیه اغلب شهرها  به خصوص پایتخت و تعداد انگشت‌شماری مراکز و قطب های رشد بود. علاوه بر حرکات و ساخت جمعیت یکی دیگر از دلایل گسترش حاشیه نشینی در چند دهه گذشته در کشورهای جهان سوم از جمله ایران ناشی از عدم آمایش سرزمینی منابع، امکانات و جمعیت در پهنه جغرافیایی و تمرکزگرایی شدید بوده است.

 در طول تاریخ در ایران نوعی وابستگی متقابل بین شهر و روستا وجود داشته اما در دهه‌های آغازین قرن حاضر شمسی به دلیل اجرای برنامه‌های توسعه و نوسازی که عمدتاً شهر گرا بودن و همزمان با ورود ایران به اقتصاد جهانی موضوع اسکان غیررسمی و حاشیه نشینی نمود بیرونی جدید پیدا کرد و تاکنون در طی چند مرحله تبدیل به یکی از مشغله های علوم اجتماعی شده است. در ایران پس از ورود به استقلال سرمایه داری وابسته پدیده حاشیه نشینی به وجود آمد و رشد آن عمدتاً از سال ۱۳۲۰ به بعد شدت یافت. نخستین اشکال حاشیه نشینی در تهران ظاهر شد اما تنها  محدود به مرکز نماند و سایر شهرها نیز به فراخور تغییرات اقتصادی و اجتماعی درگیر ظهور حاشیه نشینی شدند به طوری که امروز در همه شهرهای ایران شاهد چنین الگویی سکونتی هستیم یکی از این شهرها، رشت مرکز استان گیلان، در شمال ایران است، که یکی از سریع‌ترین رشد های شهری را طی دهه های گذشته تجربه کرده است.حاشیه نشینان رشت از گروه های کم درآمد و دهک های پایین جامعه هستند که اغلب در مناطق غرب و جنوب غربی این شهر ساکن هستند. این خانوارها به دلیل شرایط اقتصادی و افزایش قیمت خرید و اجاره‌ی مسکن بخصوص در یک دهه‌ی اخیر از محلات مرکزی شهر رانده شده و به ناچار دراین مناطق ساکن شده اند.

شهرداری رشت به لحاظ قانونی قادر به جلوگیری از ساخت وسازها نبوده و به واسطه‌ی اینکه رشت مرکز اقتصادی و مرجع تولید استان بوده و مدارس ، آموزشگاههای علمی و بیمارستانهای مهم را در خود جای داده مقصد مهاجرت افرادی شد که ناخواسته به دلیل شرایط مالی به حاشیه‌ی شهر و بیشتر به سمت غرب (امتداد بلوار افتخاری در مناطق صفه سر، عینک ، ولکس و احمد گوراب ) و جنوب غربی ( دروازه لاکان، پاره بیجار ، جماران و کوی مهدی زاده) رانده شدند. البته در سالهای اخیر نیز مناطقی همچون (کسبق ، کوی امام رضا ، کوی آزاد ) درشرق رشت و (کوی حسینی و گلزاران و سیاه اسطلخ در بلوار شهدای گمنام و (آسایش به سمت فلکده درجاده جیرده ) مناطق جدید حاشیه نشینی در رشت شده اند و ساخت وساز خلاف به شدت در آنها ادامه دارد. از این رو طبق معیارهای توسعه، حاشیه نشینان رشتی در بسیاری از آمارها و بررسی ها جزو حاشیه نشینی رسمی شناخته نمی شوند منتهی به دلیل سکونت شهروندان کم درآمد، به آنها حاشیه نشین گفته می شود. بین زبان و انتخاب مکان حاشیه نشینی ارتباط مستقیم وجود دارد. اغلب آذری زبانهای مهاجر رشت درغرب و جنوب غربی رشت ساکن هستند. و به مرور زمان این جمعیت افزایش پیدا کرده است.

ضرورت مطالعه

شهرها بستر مهمترین فعالیت های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی محسوب میشوند. مطالعه روند رشد شهرنشینی نشان دهنده این موضوع است که رشد جمعیت شهری به سرعت در حال افزایش بوده و شهرها با نرخ بالای رشد جمعیت مواجه و تاکنون نیز قادر به کنترل مشکلات ناشی از این رشد نبوده اند. عقاید جدید درباره مهاجرت به توسعه و پیشرفت مربوط می‌شود، مخصوصاً در قرن نوزدهم میلادی به ملیت‌ها و کشورهایی با معیارهای مشخص شهروندی گذرنامه وکنترل دائم و مستمر مرزها و حدود و قانون ملیت وجود داشته‌است. شهروندی و تابعیت یک کشور  ملیت به یک نفر خارجی و بیگانه حق اقامت در آن کشور و منطقه می‌داد، ولی اقامت بخاطر مهاجرت منوط به شرایط بود که توسط قانون مهاجرت تعیین می‌شود. مهاجرت بدون تأیید رسمی می‌تواند طبق این قوانین یک خلاف تلقی شود و حتی اگر به‌عنوان خلاف تعریف نشود، دولت‌ها معمولاً برای مهاجرت غیرقانونی بازداشت و حبس تعیین می‌کنند.

اهداف:

*علت حاشیه نشینی و ایجاد سکونتگاه های غیر رسمی

*ارتباط مهاجرت با حاشیه نشینی

*چگونگی مقابله با حاشیه نشینی

*ارتباط اشتغال و وضعیت اقتصادی با حاشیه نشینی

*شناخت نوع مهاجرت ها

*ساخت و سازهای غیرمجاز ( نسق سازی)

*اختلافات قومی

سوالات:

*حاشیه نشینی چگونه در شهر معضل آفرین می شود؟

*مهاجرت ها تا چه میزان به افزایش حاشیه نشینی تاثیر می گذارند ؟

* رابطه آسیب های اجتماعی  با بررسی اعتیاد و رابطه آن بر مشاغل شهری در حاشیه شهر ؟

* مهاجرت چه تاثیری میتواند بر توسعه پایدار اجتماعی داشته باشد؟

* چه عواملی سبب انتخاب مهاجرین و درنهایت مهاجرت به شهرستان رشت و  استان گیلان میشود؟

* توسعه پایدار اجتماعی در اشهرستان رشت در چه سطحی قرار دارد؟

*چگونگی ارتباط شهرهای دارای سکونتگاه های غیررسمی و عدم توسعه یافتگی ؟

فرضیه :

یکی از دعاوی کانونی و برخوردار از مؤیدات فراوان فلسفه ی علوم تجربی این است که مطالعه و مشاهده ی پدیده ها بدون داشتن مجموعه ای از باورها ، انگاره ها ، ذهنیات ، سؤالات و دغدغه های پیشین معطوف یا مرتبط به موضوع مورد مطالعه غیر ممکن است و نتیجه ای در بر نخواهد داشت ؛زیرا چنین سلوکی ، به علت فقدان خط راهنما ،پژوهشگر را با انبوهی از داده ها و دریافت ها روبه رو می سازد. فرضیه عبارت از فرضی است که به طور حدسی ، ولی موجه یعنی بر اساس تئوری (هر چند محدود ) ، رابطه ی بین دو یا چند مفهوم یا متغیر را بیان می کند. ساختن فرضیه به عنوان جزئی از طرح کلی تحقیق، محقق را وادار می کند که درباره تحقیق بیندیشد و آن را اصلاح کند. فرضیه یک تصور، گمان یا حدس آگاهانه درباره نتایج تحقیق است. فرضیه یک راه حل فرضی و یا نظریه ای است که باید ثابت شود و جوابی معقول برای مسئله تحقیق ارائه کند. به طور کلی فرضیه عبارتند از حدس معقول یا گمانی مبتنی بر مدارک موجود. یک توضیح پیشنهادی برای یک پدیده یا رخداد است؛ به گونه‌ای دیگر باید گفت که فرضیه یک حدس منطقی و آزمایش‌پذیر (آزمودن فرضیه با دیگر دانسته‌ها) مبتنی بر پدیده‌هایی است که در جهانِ طبیعت مشاهده می‌کنید.

*نگارش مقاله ی ؛ حاشیه نیشنی و اسکان غیررسمی به مثابه آپاندیس شهری نمونه موردی رشت

نگارنده : محمد صالح زاده رشتی نژاد ( دانشجوی کارشناسی ارشد شهرسازی دانشگاه گیلان) 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ آذر ۰۱ ، ۰۸:۴۷
محمد صالح زاده رشتی نژاد

۴۰ هکتار در آتش سوخت

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان گفت: حریق اراضی جنگلی شمام رستم آباد شهرستان رودبار شامگاه گذشته به طور کامل مهار شد و هم اکنون حریقی در هیچ نقطه‌ای از استان نداریم.

میرحامد اختری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حریق در اراضی جنگلی شهرستان رودبار در مدت پنج روز بارها مهار و خاموش می شد اما به دلیل شدت وزش باد گرم دوباره شاهد شعله‌وری آتش در این اراضی بودیم.

وی بیان داشت: در اطفاء حریق در اراضی جنگلی شهرستان رودبار علاوه بر نیروهای حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، نیروهای هلال احمر، سپاه، بسیج، محلی و سازمان های مردم نهاد مشارکت کردند.

این مسئول عنوان کرد: ۲ فروند از بالگردهای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران نیز طی ۲ روز گذشته برای اطفاء کامل حریق در اراضی جنگلی شهرستان رودبار حضور داشتند.

وی با بیان اینکه در این مدت بین ۳۰ تا ۴۰ هکتار از جنگل های شهرستان رودبار طعمه حریق شد، اضافه کرد: حریق در این مناطق نقطه‌ای و سطحی بوده و به تنه درختان آسیب جدی نرسیده است.

وی با اشاره به نقش عامل انسانی در حریق جنگل‌ها و تاکید بر اینکه همه باید در حفظ این منابع طبیعی همکاری کنند، گفت: هم استانی‌ها و گردشگران برای حفاظت از جنگل ها باید از روشن‌کردن آتش در جنگل خودداری کنند و در صورت اقدام به این کار از خاموش شدن آن اطمینان حاصل نمایند.

استان گیلان به عنوان خطه سرسبز کشور دارای ۵۶۵ هزار هکتار جنگل و ۲۲۴ هزار هکتار مرتع است.

 

منبع : ایرنا 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ آذر ۰۱ ، ۰۸:۳۵
محمد صالح زاده رشتی نژاد