شَهر نوشت های محمد صالح زاده رشتی نژاد

روزنامه نگار - پژوهشگر مسایل شهری

شَهر نوشت های محمد صالح زاده رشتی نژاد

روزنامه نگار - پژوهشگر مسایل شهری

۲ مطلب در مرداد ۱۴۰۲ ثبت شده است

 

137 متخصص شهرسازی در نامه‌ای به مجلس درباره سیاست‌های بخش مسکن لایحه برنامه هفتم توسعه هشدار دادند

تلنگر به شهرسازی

‌شرق: 137 متخصص شهرسازی در نامه‌ای به مجلس شورای اسلامی درباره سیاست‌های مسکن در لایحه برنامه هفتم توسعه اعتراض کرده و نوشته‌اند که دولت در این لایحه و در مقوله مسکن و زمین نگرانی‌های جدی ایجاد کرده است؛ چرا‌که به باور آنها تناقضات، ابهامات و تصمیمات در این بخش، زمینه‌ساز نتایج فاجعه‌آمیز مانند زمین‌خواری، فساد در معاملات زمین، آسیب‌های زیست‌محیطی و... می‌شود.

این متخصصان در نامه خود از نمایندگان مجلس درخواست کرده‌اند که بخش مسکن لایحه برنامه هفتم توسعه را به دقت بررسی کنند و همچنین تأکید کرده‌اند که سیاست‌های دولت در این لایحه در جهت استطاعت‌پذیر‌کردن مسکن نیست.

‌به نام خدا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با سلام و احترام

انتظار عموم مردم و آرمان مدیران تحقق اهداف و آرزوها و ایدئال‌ها توسط دولت‌ها است. اقتضای این تحقق، در گرو داشتن چشم‌انداز روشن و تحقق‌پذیر و برنامه‌های منسجم و کارآمد می‌باشد. سابقه امر برنامه‌ریزی در کشور نشان می‌دهد که برنامه‌های پنج‌ساله توسعه در جهت رسیدن به چشم‌انداز به عنوان برنامه‌هایی میان‌مدت می‌تواند نقشی اساسی در تغییر شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور داشته باشند. از همین رو، همواره فرایند تهیه و متن برنامه‌های توسعه مورد توجه تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بوده است. در ایام اخیر و پس از انتشار لایحه برنامه هفتم، گروه‌های مختلف صاحب‌نظران به سهم خویش در‌این‌باره به اظهار‌نظر پرداخته‌اند. هرچند ابهام در نسخه نهایی لایحه یکی از مشکلات در روند بررسی و اظهار‌نظر بوده، با‌این‌حال فصل مشترک کلیه نسخ منتشرشده در مقوله مسکن و زمین نگرانی‌های بسیار مهمی را در میان دغدغه‌مندان در حوزه برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای کشور ایجاد نموده که آنها را بر آن داشته تا نسبت به بروز این دغدغه و اظهار جدی این نگرانی متفق‌القول گردند. با توجه به اهمیت حیاتی مقوله برنامه‌ریزی و تدوین اسناد متقن و قابل دفاع خصوصا در فقره سکونت با لحاظ محدودیت‌های موجود، به نظر می‌رسد برنامه ارائه‌شده در این حوزه فاقد هرگونه انسجام از جهت وجود مبنای نظری روشن و مقبول بوده و از همین منظر دچار تناقض در مواد، بندها و تبصره‌های مندرج در لایحه از یک طرف و تعارض با سایر احکام فرادست در مواردی مانند منع گسترش محدوده شهر تهران و سیاست‌های کلی نظام در حوزه شهرسازی و معماری از طرف دیگر شده است.

تأکید غیرمعقول بر امر «تولید مسکن» در این برنامه در عوض تدوین احکام و سیاست‌های مؤثر در جهت «استطاعت‌پذیرنمودن مسکن» و نیز تدوین مواد، بندها و تبصره‌های متعدد بر مبنای تهاتر زمین و تأکید بسیار تأمل‌برانگیز بر زمین به منزله ابزار تأمین مالی برنامه و گریز از هماهنگی و ارتباط با نگاه شهرسازی در مقیاس منطقه‌ای و محلی، باعث خواهد شد تا در فاصله زمانی کوتاهی شاهد بروز نتایج فاجعه‌آمیز در موضوعاتی مانند زمین‌خواری، فساد در معاملات زمین، آسیب‌های زیست‌محیطی و‌... از یک سو و عدم رفع مشکل مسکن از سوی دیگر باشیم. تجربه و دانش تخصصی در‌این‌باره به ما هشدار می‌دهد که اتخاذ چنین رویکردهایی به گران‌تر‌شدن مسکن و کاهش شدید دسترسی طبقات نیازمند به مسکن منجر خواهد شد. علاوه بر این، بیم آن می‌رود که نسل جدیدی از بزرگ‌مالکان اراضی واقع در حریم شهرها و در پهنه اراضی کشور ظهور یابند که توسعه‌های آتی و منطقی شهرها را برای حاکمیت پرهزینه و شاید غیرممکن  نمایند.

متأسفانه بخش مربوط به اراضی و مسکن با برداشت و تصور اشتباه از برنامه‌ریزی منطقه‌ای و آمایش سرزمین، ارزش‌های اسناد بالادست را به محاق برده و تلاش برنامه‌ریزان و سابقه نظام برنامه‌ریزی کشور را در حال و آینده دچار خدشه جبران‌ناپذیر ساخته است. لذا از سر دغدغه‌مندی و به عنوان مطالبه جدی جامعه تخصصی، معروض می‌دارد:

بندها و موارد مربوط به اراضی و خصوصا فصل مسکن را به‌طور کامل در کمیسیون‌های مربوطه مورد بازنگری دقیق و تجدید‌نظر قرار داده و با بهره‌گیری از نظرات متخصصین امر و تکیه بر تجربیات و دانش تخصصی از یک سو و نیازهای واقعی و شرایط خاص اقتصادی کشور از سوی دیگر نسبت به تدوین برنامه‌ای با محوریت «محیط مسکونی» به جای مسکن و ارتباط آن با سلسله‌مراتب برنامه‌های بالادست شهری و منطقه‌ای و اتخاذ رویکردی مسئله مبنا و فرابخشی، در حداقل زمان در تراز برنامه توسعه اقدام گردد.

امضاکنندگان به ترتیب حروف الفبا:

1. دکتر مجتبی آراسته، دکترای شهرسازی و عضو هیئت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شیراز 2. دکتر کاوه اسدپور، دکترای شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان 3. ریحانه آشتیانی، پژوهشگر دکترای شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران 4. دکتر پارسا ارباب، دکترای شهرسازی و عضو هیئت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران 5. دکتر احسان احمدی، عضو هیئت علمی دانشکده معماری دانشگاه تهران 6. دکتر قادر احمدی، دکترای شهرسازی و عضو هیئت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه ارومیه 7. دکتر رضا احمدیان، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاداسلامی 8. دکتر ایرج اسدی، دکترای شهرسازی و عضو هیئت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه مازندران 9. گیتی اعتماد، دانش‌آموخته معماری و شهرسازی 10. دکتر فربد افشار بکشلو، دکترای معماری 11. مهندس علیرضا اکبریان،کارشناسی ارشد معماری دانشگاه تهران و حرفه‌مند 12. دکتر حمیده امکچی، دکترای برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای، پژوهشگر و حرفه‌مند 13. دکتر محسن امین، دکترای مدیریت استراتژیک، شهردار اسبق زنجان 14. دکتر محمود اولاد، دکترای اقتصاد شهری، مدرس دانشگاه و حرفه‌مند 15. دکتر کیومرث ایراندوست، استاد بازنشسته گروه شهرسازی دانشگاه کردستان 16. دکتر محمدسعید ایزدی، عضو هیئت علمی دانشکده معماری دانشگاه همدان و دبیر اسبق شورای عالی شهرسازی و معماری ایران 17. دکتر احسان بابایی، دکترای شهرسازی اسلامی از دانشگاه هنر اصفهان، پژوهشگر شهری 18. دکتر لطفعلی بخشی، دکترای اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی 19. دکتر سیدعلی بدری، دانشیار گروه جغرافیای انسانی و برنامه‌ریزی دانشگاه تهران 20. علی‌اصغر بدری، کارشناس اقتصاد شهری و مدیر مؤسسه مطالعات شهر و اقتصاد 21. دکتر ناصر براتی، دکترای شهرسازی و عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین 22. مهندس آلاله بریمانی، کارشناسی ارشد طراحی شهری دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین(ره) و کارشناسی ارشد مدیریت شهری دانشگاه تهران، حرفه‌مند 23. دکتر رضا بصیری‌مژدهی، دکترای شهرسازی، معاون مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران 24. هانیه بنی‌هاشمی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی شهری و مشاور سابق کمیته شهرسازی شورای شهر تهران، مدیرعامل مهندسین مشاور آکام‌بسط 25. دکتر رضا بهبهانی، دکترای معماری و عضو هیئت‌مدیره مهندسین مشاور آمایش سرزمین دیرین 26. دکتر عقیل بهراء، دکترای معماری و عضو کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران 27. دکتر محمدباقر بهشتی، دکترای اقتصاد توسعه و عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز 28. مهندس حمیدرضا بهمن‌پور، پژوهشگر دوره دکترای شهرسازی، دانشگاه تهران 29. حمیدرضا بیابانی‌مقدم، پژوهشگر دکترای شهرسازی دانشگاه خرونینگن هلند، پژوهشگر 30. مهندس علی پورتقی،کارشناسی ارشد شهرسازی از دانشگاه علم و صنعت ایران و حرفه‌مند 31. دکتر علی پورفتح‌اله، دکترای برنامه‌ریزی شهری، حرفه‌مند 32. دکتر زهرا  ترانه یلدا، دکترای معماری، پژوهشگر و فعال اجتماعی 33. دکتر رعنا تقدسی، دکترای شهرسازی و پژوهشگر شهرسازی 34. دکتر مرتضی هادی جابری‌مقدم، دکترای شهرسازی و عضو هیئت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران 35. دکتر رضا جعفرپور، مدیرعامل مهندسین مشاور بوم‌پاد، دکترای معماری و مدرس دانشگاه 36. مهندس کمال جعفری، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی شهری از دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، پژوهشگر و حرفه‌مند 37. مهندس محمدرضا جعفری‌مجد، کارشناسی ارشد شهرسازی و نماینده سابق وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران 38. دکتر محمود جمعه‌پور، استاد گروه برنامه‌ریزی دانشگاه علامه طباطبایی 39. دکتر فرزین چاره جو، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی 40. مرتضی چینی‌چیان، عضو هیئت علمی بازنشسته دانشگاه علامه طباطبایی 41. دکتر حسین حاتمی‌نژاد، دانشیار جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه تهران 42. دکتر کاوه حاج علی‌اکبری، دکترای شهرسازی از دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشگر و رئیس سابق سازمان نوسازی شهر تهران. 43. دکتر رحمت‌اله حافظی، پزشک و عضو اسبق شورای اسلامی شهر تهران 44. مهندس محمدرضا حائری‌مازندرانی، معمار و شهرساز، حرفه‌مند 45. دکتر میترا حبیبی، عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه هنر تهران 46. مهندس محمد حب‌وطن، کارشناس ارشد منابع آب و نماینده وزارت نیرو در کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران 47. دکتر مهرنوش حسن‌زاده، استادیار شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب 48. مهندس سید‌هادی حسینی، پژوهشگر دکترای شهرسازی دانشگاه تهران 49. دکتر سولماز حسینیون، مدرس دانشگاه، پژوهشگر و طراح مستقل شهری 50. دکتر محمدرضا حق‌جو، دکترای شهرسازی و عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران 51. دکتر غلامرضا حقیقت‌نائینی، عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه هنر تهران 52. دکتر پیروز حناچی، استاد تمام دانشکده معماری دانشگاه تهران، شهردار سابق تهران و دبیر اسبق شورای عالی شهرسازی و معماری ایران 53. دکتر شاهین حیدری، استاد دانشکده معماری دانشگاه تهران، رئیس سابق پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران 54. دکتر محمدحسن خادم‌زاده، عضو هیئت علمی دانشکده معماری دانشگاه تهران 55. دکتر مازیار خاکی، دکترای معماری، حرفه‌مند 56. دکتر حسین خسروی، دکترای شهرسازی و عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه هنر تهران 57. دکتر سعید عابدین درکوش، دکترای اقتصاد شهری از دانشگاه کالیفرنیا، استاد بازنشسته دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی، رئیس هیئت‌مدیره مهندسین مشاور مهرازان 58. مهدی دهلوی، شهرساز و حرفه‌مند 59. دکتر نیره دیاریان، دکترای شهرسازی از دانشگاه تهران و مدرس دانشگاه 60. دکتر کیانوش ذاکرحقیقی، دکترای شهرسازی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد همدان 61. دکتر کامران ذکاوت، استاد دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی 62. دکتر محسن راجی‌اسدآبادی، دکترای اقتصاد بخش عمومی، پژوهشگر اقتصادی و مدرس دانشگاه 63. مهندس ابوالحسن راعی، کارشناس ارشد معماری، کارشناس ارشد طراحی شهری، مدیرعامل مشاور کَد 64. دکتر مهرداد رحمانی، عضو هیئت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران 65. مهندس نصرت‌اله رستمی، کارشناس ارشد طراحی شهری، حرفه‌مند 66. دکتر نعیمه رضائی، عضو هیئت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران 67. دکتر محمدرضا رضوانی، عضو هیئت علمی دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران 68. دکتر هادی رضایی‌راد، استادیار شهرسازی، دانشگاه بوعلی سینا همدان 69. دکتر مجتبی رفیعیان، استاد گروه شهرسازی دانشگاه تربیت مدرس 70. دکتر حمید رمضانی، عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی 71. محسن روحانی، پژوهشگر دکترای شهرسازی دانشگاه گیلان 72. مهندس سعید سادات‌نیا، معمار و شهرساز، دبیر جامعه مهندسان مشاور ایران 73. دکتر فرزانه ساسان‌پور، دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی 74. محمد سالاری، جامعه‌شناس، پژوهشگر اجتماعی و اقتصادی 75. دکتر محمد سالاری، دکترای شهرسازی و عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران 76. سمیه سعادتمند، کارشناسی ارشد طراحی شهری، شهرساز و حرفه‌مند 77. دکتر محمد‌امین سعیدی، دکترای شهرسازی دانشگاه تهران، مدرس دانشگاه و مدیر مهندسین مشاور شهرسازی 78. دکتر نوید سعیدی رضوانی، دکترای شهرسازی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین 79. دکتر علی سلطانی، دکترای شهرسازی و عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز 80. مهندس صادق سهیلی‌پور، پژوهشگر دکترای شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران 81. مهندس میلاد شاهی‌اردکانی، کارشناسی ارشد شهرسازی از دانشگاه تهران، پژوهشگر و حرفه‌مند 82. دکتر صالح شکوهی‌بیدهندی، دکترای شهرسازی و عضو هیئت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران 83. دکتر صالح شریفی، دکترای شهرسازی از دانشگاه تهران، مدرس دانشگاه و پژوهشگر شهری 84. مهندس علیرضا شهابیان، کارشناس ارشد معماری، مدیرعامل مهندسین مشاور پاسارگاد 85. دکتر محمد شیخی، دکترای شهرسازی و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی 86. دکتر سهیلا صادق‌زاده، دکترای طراحی شهری دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشگر شهرسازی و شهردار اسبق منطقه 10 تهران 87. دکتر محسن صادقی‌امینی، عضو نظام مهندسی استان قم 88. دکتر آرش صادقیان، دکترای شهرسازی دانشگاه هنر تهران و پژوهشگر شهرسازی 89. مهندس مینا صنیعی‌نژاد، کارشناسی ارشد شهرسازی، معاون اسبق مدیرکل دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران 90. مهندس امین عالی‌پور، کارشناسی ارشد شهرسازی و کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی، مدیرعامل مهندسان مشاور خانه محله شهر 91. دکتر پویا علا‌الدینی، دکترای برنامه‌ریزی شهری و سیاست‌گذاری و عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران 92. دکتر حسن کمالو، دکترای کارآفرینی، مدیر اجرائی در صنعت ساختمان 93. دکتر محسن عبده‌کلاهچی، دکترای شهرسازی از دانشگاه هنر اصفهان و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز 94. دکتر محمدمهدی عزیزی، استاد دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران، معاون پژوهشی دانشکدگان هنرهای زیبا دانشگاه تهران 95. دکتر میترا عظیمی، دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، عضو هیئت علمی گروه برنامه‌ریزی شهری دانشگاه علامه طباطبایی 96. دکتر مهران علی‌الحسابی، دانشیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران 97. مهندس آرزو علیخانی، پژوهشگر دکترای شهرسازی دانشگاه تربیت مدرس 98. دکتر علی عمرانی‌پور، دکترای معماری و عضو هیئت علمی گروه معماری دانشگاه کاشان 99. دکتر مریم فراهانی، عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه هنر 100. مهندس امیر فرجامی، معاون اسبق وزیر مسکن و شهرسازی و دبیر اسبق شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران 101. دکتر مهران فروغی‌فرد، دکترای شهرسازی دانشگاه تهران، پژوهشگر شهری و مدرس دانشگاه 102. دکتر ابوطالب قاسمی، دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی دانشگاه خوارزمی و نماینده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران 103. مهندس امیرحسین قزوینی، مدیرعامل شرکت پیوند مدیریت فراگیر 104. دکتر ایمان قلندریان، عضو هیئت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه فردوسی مشهد 105. دکتر هومن قهرمانی، عضو هیئت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه فردوسی مشهد 106. دکتر غلامرضا کاظمیان، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی 107. دکتر غلامرضا کامیار، دکترای حقوق و مدرس دانشگاه، وکیل پایه‌یک دادگستری و متخصص حقوق شهری و شهرسازی 108. دکتر شهاب‌الدین کرمانشاهی، عضو هیئت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران 109. دکتر عباس کریمی، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران (رئیس اسبق دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران)، رئیس انجمن آیین دادرسی مدنی ایران و وکیل پایه‌یک دادگستری 110. دکتر بیژن کلهرنیا، عضو هیئت علمی دانشگاه رازی 111. دکتر فریدون گازرانی، دکترای برنامه‌ریزی شهری مدیرعامل مهندسان مشاور آرمان طرح ایرانیان، مدرس دانشگاه و پژوهشگر شهری 112. دکتر نصرت‌اله گودرزی، هیئت علمی دانشگاه مازندران 113. دکتر حامد گوهری‌پور، استادیار مطالعات شهری، کالج ووستر، اوهایو آمریکا 114. دکترغلامرضا لطیفی، دکترای شهرسازی و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی 115. مهندس محمد متقیان، کارشناسی ارشد معماری، معمار و حرفه‌مند. 116. دکتر اسکندر مختاری، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر 117. مهندس سید‌مهدی مدرسی،کارشناسی ارشد معماری و کارشناسی ارشد کارآفرینی از دانشگاه تهران، حرفه‌مند 118. مهندس ناصر مشهدی‌زاده‌دهاقانی، مدیرعامل شرکت مهندسان مشاور ایوان نقش جهان، کارشناس‌ ارشد شهرسازی 119. مهندس سهراب مشهودی، معمار و شهرساز، حرفه‌مند 120. دکتر مرتضی مظاهری، دکترای اقتصاد از دانشگاه علامه طباطبایی، پژوهشگر و حرفه‌مند 121. مهندس سعید معنوی، کارشناس ارشد مدیریت شهری، نایب‌رئیس انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز 122. مهندس مهدی منوچهری، کارشناس ارشد شهرسازی و نماینده سابق وزارت نیرو در کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران 123. مهندس سید‌ابوالفضل موسوی‌بیوکی، کارشناسی ارشد عمران از دانشگاه امیرکبیر، معاون اسبق وزارت مسکن و شهرسازی و نماینده سابق مردم شریف یزد در مجلس شورای اسلامی 124. مهندس سیدعلی‌اکبر موسوی، کارشناس ارشد معماری و طراحی شهری، مدیرعامل مهندسان مشاور خودآوند 125. سیدحسین میرزاده، پژوهشگر دکترای شهرسازی دانشگاه هنر تهران و حرفه‌مند 126. دکتر حجت‌الله میرزایی، دکترای اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی 127. دکتر سیدمحمود میثاقی، عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه مازندران 128. دکتر زهرا نژادبهرام، دکترای علوم سیاسی و دکترای علوم ارتباطات، مدرس دانشگاه و عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران 129. دکتر همایون نورانی، دکترای شهرسازی و عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان 130. دکتر بهاره نوکار، دکترای شهرسازی، پژوهشگر شهرسازی 131. مهندس میثم نوروزیان، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی دانشگاه تهران و عضو سابق کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران 132. دکتر فرشاد نوریان، دکترای شهرسازی، رئیس دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران 133. سمانه نیازخانی، پژوهشگر دکترای شهرسازی دانشگاه تهران و کارشناس برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی در سازمان برنامه و بودجه 134. سارا وثوقی، پژوهشگر دوره دکترای شهرسازی، دانشگاه تهران 135. دکتر علیرضا وزیری‌زاده، دکترای شهرسازی، مدرس دانشگاه هنر و حرفه‌مند 136. دکتر هانیه هودسنی، دکترای شهرسازی و عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تهران 137. فردین یزدانی، پژوهشگر اقتصاد شهری و مسکن

 

 

منیع : شرق 

https://www.sharghdaily.com/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ مرداد ۰۲ ، ۱۷:۰۳
محمد صالح زاده رشتی نژاد

ترافیک شهر با تقاطع غیرهمسطح حل نمی شود/اما و اگرهای طرح عمرانی میثاق و رفع گره های ترافیکی شهر رشت

 

در هفته‌های اخیر؛ ارایه و تصویب لایحه طرح میثاق از سوی شهرداری و شورای شهر رشت که با حمایت قاطع اعضای شورای ششم همراه بود، به خبرسازی‌های گسترده‌ای در سطح شهر بدل شد. شهردار رشت عنوان کرد: پروژه‌های طرح میثاق؛ پروژه‌هایی بسیار بزرگ محسوب می‌شوند و از اعضای شورای اسلامی شهر رشت تقاضا دارم هر نکته و نظری در مورد پروژه‌های کلان ترافیکی طرح میثاق دارند بیان نمایند تا در کنار هم و با همدلی یکدیگر برای شتاب دهی به عملیات اجرایی آن‌ها تلاش کنیم. شهردار جوان رشت که بیش از شصت روز از فعالیت رسمی‌اش در این مقام می‌گذرد و در حال حاضر از حمایت شورانشینان برخوردار است. در رابطه با این پروژه‌های عمرانی خطاب به شهروندان گفت: برای به ثمر نشستن اقدامات کلان عمرانی بیش از پیش نیازمند صبر و تحمل شما هستیم.

در فرایند تصویب طرح عمرانی میثاق این موارد در نظر گرفته شد: هشت پروژه تقاطع همسطح و غیر همسطح در شهر رشت؛ فلکه توشیبا، بلوار شهید باهنر، نیروی دریایی، میدان امام حسین، فلکه فرزانه، سه راه رودباری، حمیدیان و بلوار نماز با هدف رفع گره‌های ترافیکی در طول ۱۸ ماه اجرایی شوند. طبق آخرین اطلاعیه شهرداری رشت، شروع فرآیند اجرایی احداث ۴ پروژه طرح میثاق و فراخوان عمومی انتخاب پیمانکار صادر شد. این پروژه‌ها در خیابان‌های شهید باهنر، شهید حمیدیان، رودباری و محدوده میدان نیروی دریایی پس از طی مراحل انتخاب پیمانکار آغاز می‌شود.

رمضانی نایب رئیس شورای اسلامی شهر رشت در مورد طرح بیان داشت: طرح میثاق، بزرگترین طرح عمرانی تاریخ ادوار شورای اسلامی و شهرداری رشت محسوب می‌شود. حسینی سخنگوی شورای اسلامی شهر رشت نیز در اینباره عنوان کرد: ما اعضای شورای اسلامی تمام قد در کنار شهردار رشت هستیم. وی تصریح کرد: بعد از سال‌ها قرار است برای شهر رشت اتفاقات خوبی در حوزه عمرانی رقم بخورد.

شفیعی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت در مورد اعتبار پروژه‌های ترافیکی رشت گفت: طبق برآورد انجام شده در سال ۱۴۰۲ معادل ۹۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد که قرار است پروژه‌های ترافیکی و پل‌های همسطح و غیر همسطح رشت در سال ۱۴۰۲ حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشند و ممکن است تعدادی از این پروژه‌ها همین امسال به بهره‌برداری برسند. در رابطه پروژه‌های ترافیکی، محسن سماکچی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر افزود: در تمام شهر‌های بزرگ منابع اجرای رینگ شهری را از اعتبارات ملی تأمین کرده‌اند اما متأسفانه بابت اجرای پروژه رینگ ۹۰ متری شهر رشت تاکنون حتی هزار تومان برای این شهر مظلوم اختصاص نیافته است. همچنین وی خاطر نشان کرد: به تمام مردم شهر رشت نوید می‌دهم برای اجرای پروژه‌های عمرانی طرح میثاق مشکل و مانع تأمین اعتبار وجود نخواهد داشت.

با ارایه این طرح و تصویب از سوی شورای شهر، آنطور که پیداست مدیریت شهری در نظر دارد؛ تعلل و اهمال کاری سال‌های اخیر را به هر طریقی که شده، جبران نماید. اما صرف نظر از اینکه آیا حل و فصل ترافیک کلانشهر رشت با احداث چندین تقاطع غیرهمسطح جبران‌پذیر است، نیز در نوع خود حایز اهمیت است. مدتهاست که در اصول مدیریت شهری جهانی با اتکا به اصطلاح شهر انسان محور، شهر‌ها را به آن سمت پیش خواهند برد. در کشور ما؛ این واژه بیش از اینکه به رسمیت شناخته شود، مادام فقط در صحبت‌های مدیران شهری به صورت واژه‌هایی متمول بیان می‌شود. سیامک دربیکی کارشناس ارشد مدیریت شهری در اینباره می‌گوید: در طرح برخی از سیاست‌های شهری، مبانی نظری کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و گاه تنها با طرح یک عنوان یا واژه بدون تبیین چارچوب‌های علمی و فنی و بی‌توجه به پیش‌نیاز‌های لازم یا مطالعه تجربیات دیگران برای اجرای آن سیاست، مفهوم اصطلاح مذکور در افکار عمومی در مواردی به غلط معنی می‌شود.

تسریع امور عمرانی و اجرایی در رشت از سوی مدیریت شهری و با توجه به وضعیت ترافیکی کنونی شهر و آغاز عملیات اجرایی احداث تقاطع ها، این مقصود را بیان میدارد، که در رشت تعویق این سالها را قرار است؛ با آغاز چندین پروژه عمرانی از جمله؛  احداث تقاطع های غیرهمسطح مذکور و دو طبقه سازی خیابان های شهر تسکین نمایند. دکتر ثابت قدم شهردار اسبق کلانشهر رشت در روند اجرای پروژه پیاده راه رشت با اشاره به تحلیل مشکلات ترافیکی کشور و دنیا، راه حل های نرم افزاری را برای ترافیک کلانشهر رشت بهینه می دانست. وی در نظر داشت؛ که به جای ساخت راه، پل و تقاطع غیر همسطح، بایستی با رفتارهای ترافیکی خودمان، بسیاری از هزینه های ترافیکی، زمان تردد و مزاحمت های ترافیکی در شهر را به حداقل برسانیم.

مهندس کیوان بهمنش با اشاره به وضع موجود ترافیک رشت که بیانگر تفکر حمل و نقلی سراسر اشتباه مدیران مجموعه شهری رشت است، اشاره کرد. وی با تحلیل سه نقطه پرترافیک این شهر از جمله؛ میدان بلوار گیلان(مقابل برج گلسار)، میدان فرشته در بلوار گلسار و انتهای بلوار دیلمان منتهی به بلوار انصاری می‌نویسد: میدان‌های بلوار گیلان و فرشته بدون محاسبه سیستم خط در مباحث کنترل ترافیک که باید با مطالعه در روز‌ها و ساعات مختلف از شبانه روز سنجیده شود تا بتوان درک نمود؛ که چه میزان تردد از خروجی‌های اول، دوم، سوم و چهارم صورت می‌گیرد. در موقعیت سوم (انتهای بلوار دیلمان منتهی به انصاری) نیز که حاصل یک تفکر اشتباه است، چنین موضوعی را شاهد هستیم. در انتهای دیلمان به انصاری یک زایده ماهیچه‌ای تعبیه شده که تقریباً ۴۰ درصد از عرض بلوار را محدود کرده، برای خودرو‌هایی که می‌خواهند از طریق دوربرگردان در انتهای بلوار دیلمان مجدد به گلسار بازگردند. وی در ادامه می‌نویسد: فقط کافیست که یکساعت وقت بگذارید و بسنجید که از هر ۱۰ خودرو چه تعداد، در انتهای بلوار از این دوربرگردان استفاده می‌کنند؟ با قاطعیت می‌توانم بگویم که کمتر از ۱۰ درصد خودرو‌ها از این دوربرگردان دور می‌زنند و مجدد به گلسار باز می‌گردند. حال برای این مقدار ۴۰ درصد بلوار را محدود کرده‌اند. در ساعات ترافیکی نه تنها این بلوار بلکه نمونه این تفکر اشتباه در کمربندی خرمشهر، بلوار انصاری و سایر نقاط رشت نیز دیده می‌شود. این دوربرگردان‌ها همانند یک قیف ترافیکی در انتهای بلوار عمل می‌کنند. مهندس بهمنش در پایان با اشاره به احداث تقاطع‌های غیرهمسطح توسط شهرداری رشت اشاره دارد: جنس مسیله ترافیک رشت سخت‌افزاری نیست! در سیستم‌های حمل و نقل و ترافیک مباحث تخصصی وجود دارد که قبل از تصمیم به احداث تقاطع‌ها به جمع‌آوری آمار و اطلاعات در مورد وضعیت موجود ترابری هر نقطه از شهر اقدام می‌کنند تا الگو‌های سفر خودرو‌ها را بدست بیاورند و با ایجاد یک مدل‌سازی از وضعیت موجود، مدل نهایی سفر به راه‌های منتهی به این نقطه را تولید تا براساس این مدل نهایی تصمیم‌گیری نمایند. وی با طرح سوالی از مجموعه مدیریت شهری اظهار میکند؛ آیا محاسبات برای اجرای این تقاطع ها موجود است و برای این تقاطع ها مدل سازی کرده اید؟

بیرمنگام؛ شهری واقع در کلانشهر مستقل از ناحیه میدلَند غربی انگلستان است. برنامه جامع حمل و نقل این شهر که به شهر موتوری انگلستان مشهور و دومین شهر پرجمعیت بریتانیا محسوب می‌شود، در سیزده ژانویه ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد. این طرح جامع حمل و نقل وعده می‌دهد: «تخصیص فضای جاده از خودرو‌های شخصی تک سرنشین تغییر خواهد کرد». در واقع در نظر دارند؛ که تعداد سفر‌های ماشینی در شهر را کاهش دهند. ‌ایده اجرای چنین طرحی اینست؛ که باید در شهر، مردم را جابجا کنیم، نه وسایل نقلیه موتوری. داده‌های آماری از وضع موجود حمل و نقل تا قبل از تهیه طرح جامع جدید بیانگر اینست: حدود ۲۵ درصد از کل سفر‌های ماشینی در بیرمنگام یک مایل یا کمتر است. طبق این آمار که نشان دهنده استفاده حمل و نقل شبه عمومی در بیرمنگام است، شورای شهر بیرمنگام برای جلوگیری از استفاده وسایل نقلیه موتوری و همچنین دیگر اثرات همچون کاهش ازدحام و بهبود کیفیت هوا، برنامه‌ریزی گسترده حمل و نقلی خود را با استفاده از رویکرد گردش موتوری مشابه که در شهر گنت بلژیک در سال ۲۰۱۷ اجرا شد، معرفی کرد. مقامات شهری در گنت، شهر را به شش منطقه تقسیم کرده و از طریق علائم و زیرساخت‌های سخت، رانندگان را مجاب کرده که به جای اینکه بتوانند مستقیماً از منطقه‌ای به منطقه دیگر رانندگی کنند، به جاده‌های توزیع‌کننده منحرف شوند. علاوه بر این، یک منطقه مرکزی کوچک، از جمله بخش زیادی از شهر قدیمی، به طور کامل به روی خودرو‌ها بسته شد. در واقع می‌توان گفت: طرح سلول ترافیکی پیشنهادی بیرمنگام به این معنی است که رانندگانی که می‌خواهند با ماشین بین دو ربع سفر کنند، به جاده کمربندی هدایت شوند.

با توجه به فعالیت شهردار رشت و تصویب طرح میثاق توسط شورای شهر و رایزنی‌های صورت گرفته در مورد احداث تقاطع‌های غیرهمسطح که در مرحله نخست قرار است با ۴ تقاطع آغاز گردد. باید گفت: مشکل ترافیک در کلانشهر‌ها با افزایش سطح معابر حل نمی‌شود و بلکه ایجاد تقاطع و تعریض خیابان‌ها فقط فرش قرمزی برای حضور هرچه بیشتر خودرو در معابر خواهد بود. در حال حاضر بخش عمده‌ای از کلانشهر‌های دنیا و ایران برای رفت و آمد خودرو ساخته می‌شوند و همچنان مشکلات ترافیکی در کلانشهر‌ها پابرجاست و این بیانگر اینست؛ که ثروت عظیمی از شهر‌ها و شهروندان به آسفالت و اَبرسازه‌های طبقاتی اختصاص یافته است. تقریباً حدود ۶۰ درصد بودجه شهر‌های بزرگی همچون؛ تهران، اصفهان، شیراز و… به بودجه‌های عمرانی اعم از ساخت اتوبان، تقاطع‌ها، پل و تونل‌ها اختصاص دارد. در حالیکه این پروژه‌ها پس از بهره برداری فقط سرعت عبور و مرور خودرو‌ها را افزایش می‌دهد و در کاهش ترافیک چندان مؤثر نبوده‌اند.

 

نویسنده : محمد صالح زاده رشتی نژاد (روزنامه نگار - کارشناس حوزه شهری) 

منبع : پایگاه خبری و تحلیلی مرور گیلان 

https://moroor.org/

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مرداد ۰۲ ، ۰۱:۳۳
محمد صالح زاده رشتی نژاد